RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven HelloFresh
  • Onderwerpen DuurzaamheidInterview
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Thomas Stroo (HelloFresh): “Onze maaltijden zijn veel duurzamer dan die uit de supermarkt”

icon
Food6 augustus, 2024
Thomas Stroo, HelloFresh

Een model dat voedselverlies vermijdt, een snelle en efficiënte bevoorradingsketen en meer dan 90% bezorging met elektrische bestelwagens: HelloFresh wordt steeds duurzamer. “Andere bezorgdiensten zouden omvervallen van onze leverprestaties.”

Grip op de laatste mijl

“Toen ik zo’n acht jaar geleden bij HelloFresh aan de slag ging, namen we de beslissing om de laatste mijl in de Benelux zelf in handen te nemen, te gaan insourcen. We wilden meer grip hebben op onze bevoorradingsketen en klanten meer flexibiliteit kunnen bieden”, zegt de Belg Thomas Stroo, COO Benelux bij de maaltijdboxleverancier. “Wij bezorgen nu 100% zelf, van de Waddeneilanden tot Luxemburg.”

Ook verduurzaming was een drijfveer: met intussen al zowat 500 elektrische bestelwagens in de Benelux beschikt HelloFresh over het grootste 100% gekoelde elektrische wagenpark in Europa. Sinds mei van dit jaar wordt 90% van de bestellingen aan de consument elektrisch bezorgd – in 2021 was dat nog maar 10%. De ambitie is om op termijn nagenoeg 100% elektrisch te bezorgen. Het bedrijf test nu ook een elektrische truck die tussen het distributiecentrum in Bleiswijk (bij Rotterdam) en de veertien Benelux-hubs rijdt.

Competitief voordeel

“In 2019 hebben we de eerste elektrische bus in gebruik genomen. Daar hebben we meteen veel uit geleerd, bijvoorbeeld dat we moesten kunnen laden op de hubs om dit schaalbaar te maken. Gelukkig hebben we toen tijdig de nodige vergunningen voor de aansluitingen geregeld, want dat gaat gepaard met lange wachttijden. Vervolgens zijn we samen met Mercedes in een traject gestapt.”

“We hebben een best uniek profiel. We willen actief gekoelde wagens met een maximumtemperatuur van 4°C. We hebben veel stops, die deur gaat vaak open, dus heb je een extreem hoge isolatie nodig, goeie airflow, luchtgordijnen… Het is nu de tweede zomer dat we dit wagenpark gebruiken bij hogere temperaturen buiten en dat werkt extreem goed. Dus rollen we dat met vertrouwen verder uit. Elke week leveren we meer dan 90% van de bestellingen met eVito’s. Dat is niet niks. We zijn klaar voor de toename van lage emissiezones in de steden. Dat wordt een competitief voordeel.”

10.001 tomaten

Het voortdurend verbeteren van het serviceniveau is één van de prioriteiten voor Stroo, die nét voor het uitbreken van de pandemie de operaties begon te leiden. “Dat was voor HelloFresh de start van een enorme volumestijging. Het bracht ook een extreme complexiteit met zich mee. Toen hadden we wekelijks 18 recepten, vandaag zijn dat er 49. We voegden de markt toe met losse producten, later ook de bereide maaltijden via Factor. We kijken naar ons productieproces om nog meer mass personalisation te kunnen aanbieden. Dat zijn mooie uitdagingen.”

Hoe het logistieke model van HelloFresh in elkaar zit? Een klant die maaltijden op zaterdag aan huis wil hebben, bestelt ten laatste woensdagavond. Donderdagochtend plaatst het bedrijf de nodige bestellingen. “Als we weten dat we voor de zaterdagleveringen 10.001 tomaten nodig hebben, dan bestellen we er 10.001, om inventarisverlies te vermijden. De productie begint op vrijdag, tegelijk met het inplannen van de ritten. Vrijdagavond gaan de boxen naar de verschillende overslagpunten. Zaterdagochtend worden de busjes geladen en gaan ze op pad. Chauffeurs hoeven niet te zoeken naar de juiste box: die staan in de juiste volgorde klaar in de bestelwagen volgens software die de meest optimale route bepaalt.”

Meer veggie en gemak

“Als je kiest voor bezorgen tussen 7 en 9 op zaterdagochtend, dan mag je erop rekenen dat je je zoontje op tijd naar het voetbal kan brengen. Onze leverperformance: daar zouden andere bezorgdiensten van omver vallen”, maakt Stroo zich sterk. De ingrediënten komen afhankelijk van het seizoen van lokale leveranciers of van iets verder. “In de winter komen de groenten uiteraard uit het zuiden van Europa. We passen onze menu’s ook aan de seizoenen aan, om ervoor te zorgen dat ons voedsel zo lokaal mogelijk wordt ingekocht.

Welke trends ziet HelloFresh in het bestelgedrag van z’n klanten? “Hoe langer mensen bij ons zijn, hoe meer veggie recepten ze kopen. Convenience wordt belangrijker: recepten die niet meer dan 15 tot 25 minuten in beslag nemen, winnen aan populariteit. Ook de maaltijden van Factor spelen in op die vraag naar convenience. Je hebt natuurlijk verschillende klantprofielen en dat evolueert: je begint als koppel, dan komen er kinderen bij, als de kinderen het huis verlaten heb je weer meer tijd om dingen te ontdekken… Met meer dan 45 recepten per week hebben we voldoende speelruimte om iedereen te bedienen. We baseren ons aanbod op data.”

Lagere uitstoot dan de supermarkt

Om klanten te gidsen in het keuzeproces voegt HelloFresh labels toe aan het menu: er is bijvoorbeeld een climate conscious label voor mensen die bewuster willen consumeren. Het bedrijf onderzoekt nu ook het gebruik van de Nutri-Score.

De maaltijdboxen aan huis zijn in elk geval duurzamer dan de maaltijden die je koopt in de supermarkt, zegt Stroo: “Volgens een studie van twee jaar geleden stoten ze 11% minder broeikasgassen uit. Met ons elektrische wagenpark zal dat verschil nog groter worden. Wij hebben zo goed als geen voedselverlies omdat we juist portioneren: in de winkel moet je bijvoorbeeld twee kilo aardappelen kopen, wij leveren je de nodige 300 gram. Wat we op donderdag bestellen ligt zaterdag al bij de consument in de koelkast. We hebben ook niet de footprint van de winkels, met hun hoge energieverbruik. Dat is een behoorlijk verschil.”

Grote impact

Het enthousiasme van Thomas Stroo is aanstekelijk. HelloFresh is een zeer stimulerende werkomgeving, zegt hij. “Iedereen durft hier zijn vinger in de lucht steken met een goed idee, en dan gaan we daar ook mee aan de slag. Dit is een bedrijf met veel jonge mensen, waar je vanaf dag één veel verantwoordelijkheid en vertrouwen krijgt. En er zijn volop doorgroeimogelijkheden. We hebben interns die nu director zijn, chauffeurs die hubmanager worden… Die interne mobiliteit is fantastisch. Ook de internationale uitwisseling van beste praktijken wordt aangemoedigd. Er is een gezonde onderlinge competitie. Ik ben trots om hier deel van uit te maken. Onze impact is groot.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over

    TNS Food, de Belgische specialist in diepgevroren kroketten, ovenhapjes en snacks, komt in handen van GoodLife Foods, de eigenaar van snacksmerken als Bicky, Mexicano en van Oers. Innovatievermogen TNS Food, opgericht in 2000 door Daphne Aers, is gespecialiseerd in hoogwaardige kroketten, ovensnacks en maaltijdcomponenten. De producten worden op de markt...

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nog enkele prikacties bij Lidl, maar ook “constructief overleg”

    De sociale onrust gaat stilaan liggen in de Belgische winkels van Lidl, terwijl er overleg loopt over de hoge werkdruk. Dinsdag waren er nog enkele prikacties in Vlaanderen, geen in Wallonië.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nieuw voedingsadvies doet charcuterie en alcohol in de ban

    Charcuterie, ultrabewerkte voeding, frisdrank, alcohol en toegevoegde suikers zijn te mijden volgens nieuwe voedingsaanbevelingen waarmee de Hoge Gezondheidsraad Belgen wil helpen om gezonde voedingskeuzes te maken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN