De Noord-Brabantse supermarktgroep Jumbo tekende in 2018 een omzetgroei op van bijna 10%, met dank aan La Place, Emté en online. In het vierde kwartaal van 2019 opent de gelijknamige keten ook de eerste Belgische vestigingen.
20% marktaandeel in Nederland
De Jumbo-groep boekte afgelopen jaar een omzet van 7,8 miljard euro, goed voor een stijging van 9,6%. Dat heeft het mede te danken aan restaurantketen La Place, die in 2018 acht nieuwe vestigingen opende en ruim 150 miljoen euro (+21%) bijdroeg. Zelf groeide de Jumbo-formule met 5,6% naar 7,4 miljard euro omzet. In bestaande winkels kwam de autonome groei op 3,8% neer.
Het voorbije jaar kreeg Jumbo er 33 winkels bij, waaronder 23 Emté-supermarkten die werden omgebouwd, drie nieuwe Foodmarkten en nog drie nieuwe gemakswinkels van Jumbo City. Twee vestigingen deden weliswaar de deuren dicht, maar ook online tekende Jumbo groei op: het online omzetaandeel van het supermarktbedrijf groeide eind 2018 richting 4%.
Jumbo haalt daarmee een marktaandeel van 20% op de Nederlandse markt en maakt zich klaar om nu ook België te veroveren: er zijn inmiddels enkele tientallen supermarktlocaties gecontracteerd, aldus de supermarktgroep, en de eerste Belgische winkels moeten in het vierde kwartaal van 2019 de deuren openen.
Van foodretail naar foodbeleving
Als strategie wil de groep “van foodretail naar foodbeleving” bewegen, aangezien de retailer ziet dat “klanten steeds meer belangstelling hebben voor winkelgemak en een onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten”. Alles draait daarom voortaan om “gemak, inspiratie en innovatie”, zegt CEO Frits Van Eerd. Zo integreert Jumbo steeds meer vers bereide maaltijden en nieuwe meubels met bijzonder brood van La Place in de reguliere supermarkten. De supermarkten worden ook stapsgewijs verder gemoderniseerd.
Met La Place wil het dan weer nummer één worden in “good food fast”. Naast de verdere integratie van Jumbo en de restaurantformule – in 2019 komt er een gezamenlijk Jumbo Food College als opleidingscentrum voor medewerkers van beide formules – opende La Place vorig jaar acht restaurants, waaronder in de Efteling en in Madrid. De formule focust steeds meer op onderweg-locaties, zoals snelwegen, luchthavens en treinstations. “Op dit soort plekken verwachten we komende jaren nog flink te kunnen groeien,” gelooft Frits van Eerd.
In 2019 opent Jumbo nog twee nieuwe distributiehubs in Amsterdam en Middelburg voor de thuisbezorging van online boodschappen. In mei 2018 opende Jumbo nochtans al een tweede e-fulfilmentcenter in Raalte en in Den Bosch is het in november met een pilot gestart waarbij rechtstreeks vanuit een hub wordt thuisgeleverd. Jumbo verwacht dankzij de hubs sneller te kunnen groeien en meer klanten te bereiken, omdat het zo ook betere toegang tot de grote steden krijgt.