AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te “steunen” op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium.
Alcoholvrije versie verandert niet
Alle nieuwssites stonden er gisteren vol van: aan de gebouwen van de brouwerij in Jupille waren alle verwijzingen naar de merknaam Jupiler weggehaald. Verwezen werd naar de persconferentie van zonet: zou AB InBev het echt aandurven om zijn vlaggenschip zomaar stop te zetten? (Uiteraard) niet, luidt het antwoord: dit alles kadert gewoon in een campagne in de aanloop naar de start van het WK voetbal in juni.
Aangezien Jupiler al dertig jaar lang een partner is van de Belgische voetbalbond (denk aan de Eerste Klasse die officieel Jupiler Pro League heet), is het logisch dat we iets speciaals doen om de Rode Duivels te steunen in Rusland, heet het bij de grootste biergroep ter wereld. De hoogste voetbalklasse verandert echter niet van naam: die is immers gelieerd aan Jupiler 0,0, de alcoholvrije versie van Jupiler die wegens “nog te nieuw in de markt” gewoon dezelfde naam blijft behouden.
De campagne die vandaag werd afgetrapt is overigens wel ongewoon, maar zeker niet uniek: AB InBev deed al eens hetzelfde met zijn Amerikaanse Budweiser-merk, dat een tijdje werd omgedoopt tot ‘America’. Of Jupiler ook in het buitenland Belgium gaat heten, is bij onze redactie nog niet bekend. De einddatum van deze ongein overigens wel: half juli heet Jupiler weer gewoon Jupiler.