BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ColruytColruyt Group
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Laagsteprijsgarantie komt met hoge kost voor Colruyt

iconFood14 juni, 2022
Foto Colruyt Group

Colruyt Group ziet zijn marge verdampen als gevolg van toenemende prijsconcurrentie en stijgende kosten. De retailer wint wel weer wat marktaandeel, maar betaalt daarvoor een hoge prijs: dit jaar zal het resultaat nog lager uitkomen.

Onder de lat

Hoewel de omzet van Colruyt Group in het afgelopen boekjaar 2021-2022 licht steeg (+1,2%), daalde het bedrijfsresultaat met liefst 28,3%. Daarmee gaat de retailer serieus onder de lat. De marge daalt van 5,3% naar 3,7%. Dat is vooral te wijten aan de zwakkere prestaties van de voedingsketens van de groep.

Hoewel het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, Okay en Spar wel lichtjes steeg van 30,6% naar 30,8%, stond de omzet onder druk. Colruyt verloor 3% omzet, Okay Bio-Planet en CRU verloren 8,6%. Als verklaring verwijst de retailer naar de versoepelingen van de coronamaatregelen en de toenemende prijs- en promotiedruk.

Hevige concurrentie

Ook de inflatie speelt het bedrijf parten. Dat de prijs nu weer hoog op de agenda staat, is in principe goed nieuws voor een discounter. Het probleem is echter dat Colruyt prijs- en kostenverhogingen niet volledig kan doorrekenen omwille van zijn laagsteprijsgarantie en de sterke concurrentie. Vooral Albert Heijn houdt de druk hoog.

Bovendien wordt Colruyt bovengemiddeld getroffen door de automatische loonindexering: het personeelsbestand is sterk gegroeid en heeft een iets hogere anciënniteit dan bij de meeste concurrenten.

Prijsstijgingen beperken

Beterschap zit er niet meteen in door de stijgende kosten en een dalend consumentenvertrouwen. Die moeilijke context zal zich ook dit jaar doorzetten, terwijl de concurrentie hevig blijft. Het resultaat voor het huidige boekjaar zal dan ook nog verder dalen, verwacht het bedrijf.

Dat is voor Colruyt Group echter geen reden om de strategie bij te sturen: de retailer houdt vast aan de laagsteprijsgarantie en zal prijsstijgingen zoveel mogelijk beperken, “door verzoeken tot prijsstijgingen grondig te analyseren en in overleg te gaan met de leveranciers.”

Langetermijnvisie

Vorige week gaf CEO Jef Colruyt een strategische update waaruit ook al bleek dat de groep niet zal afwijken van zijn langetermijnvisie. De retailer wil sterker inzetten op stadsklanten en digitale diensten verder uitbouwen. Deze week begon Collect&Go met thuisleveringen in een beperkt aantal regio’s. Maar waarnemers blijven bezorgd om het beperkte groeipotentieel in voeding en de voor sommigen onduidelijke strategie in non-food.

De beurskoers is intussen gezakt naar een niveau van meer dan tien jaar geleden, het dividend wordt verlaagd. De familiale aandeelhouders zijn blijkbaar bereid om dat offer te maken. Wat de beleggers en de medewerkers – die immers ook vaak aandelen in portefeuille hebben – ervan vinden, is een andere vraag.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Colruyt Group ziet z’n marge verdampen als gevolg van toenemende prijsconcurrentie en stijgende kosten. De retailer wint wel weer wat marktaandeel, maar betaalt daarvoor een hoge prijs: dit jaar zal het resultaat nog lager uitkomen.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood1 juli, 2022
    Frankrijk bant vegetarische “burgers” en “worstjes”

    In Frankrijk is het straks verboden om vleesvervangers burgers, worst of andere “dierlijke” benamingen te geven. De Franse agro-industrie wil de regel nu ook bij de Europese Unie doorduwen.

  • iconFood1 juli, 2022
    Filet Pur: The only way is up

    Enkel domoren verlagen de prijzen. Hoger moeten ze. Nog hoger! Onweerstaanbaar hoog zelfs. Of was het onuitstaanbaar? Filet Pur vlooit het uit. Profiteert ervan: ’t is de laatste voor de zomervakantie.

  • iconFood1 juli, 2022
    Unilever België-Luxemburg zet marketingdirecteur aan het hoofd

    Tom Smidts, op dit moment marketingdirecteur, wordt de nieuwe ‘Head of Country’ voor Unilever in België en Luxemburg. De managementwissel kadert in de internationale reorganisatie bij de merkproducent.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN