RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lay’s doet aan crowd-sourcing.

icon
Food6 januari, 2011

In de nieuwste marketingcampagne van Lay’s, het chipsmerk van PepsiCo, combineert het merk handig enkele van de meest belangrijke consumententrends. Door consumenten een eigen smaak te laten uitvinden, speelt Lay’s in op trends van individualisering, interactie en klantenengagement.

Maak je smaak.

De ‘Maak je smaak’ zoektocht van Lay’s is een internationale campagne waarbij consumenten van een land worden opgeroepen zelf een smaak te creëren voor de chips. Wie wint, krijgt 25.000 euro en 1% van de omzet.

 

De wedstrijd wordt bovendien met heel wat poehaha omgeven. In de traditie van succesvolle kookprogramma’s wordt een jury van beroemde topchefs samengesteld (in casu Wout Bru van Maison Bru en Lionel Rigolet van Comme Chez Soi) die moeten keuren. Er wordt zelfs een element van nationale trots aan de campagne toegevoegd.

 

Lay’s doet precies waar de consument tegenwoordig gek op is : het gaat de dialoog aan met de consument om hem/haar letterlijk een product naar eigen individuele smaak te schenken. Klanten worden gestimuleerd om zich op de meest actief mogelijk manier te engageren voor het merk. De consument « maakt » het merk zelfs met deze actie. Kortom, een knap staaltje conversation management en doorgedreven crowd-sourcing.

Patatje Joppie dé smaak van Nederland.

Bovendien slaagt Lay’s erin ludieke actie te vertalen naar commercieel succes : Lay’s weet flinke omzetstijgingen te behalen met de stunt. In Nederland vlogen de drie smaken die ginds de finale haalden sinds oktober over de toonbanken. Consumenten konden na het proeven maandenlang stemmen voor hun favoriet. Half december werd Patatje Joppie uiteindelijk tot winnaar verkozen.

 

Enige nadeel : de chipssoort was quasi onmiddellijk na zijn overwinningszege uitverkocht. Pas half februari zal de smaak weer voorradig zijn. Hopelijk is de aandacht tegen dan niet verslapt. En hopelijk wil de Belgische consument even gretig meedoen.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    [Filet Pur] Kletskoek

    Oei, horen we daar een bommetje ontploffen? Nochtans worden er voorlopig niet écht muren gesloopt in het verdeelde Europa. Aan kletskoek daarentegen alweer geen gebrek in deze Filet Pur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN