Marks & Spencer wil meer winkelruimte vrijmaken voor voeding. Op die manier hoopt de keten dé ‘boodschappenwinkel voor gezinnen’ te worden.
Ocado
Het plan is tweeledig: enerzijds meer winkelruimte in bestaande winkels reserveren voor voeding en anderzijds nieuwe winkels openen die beter aangepast en gelokaliseerd zijn voor de wekelijkse boodschappen van gezinnen. Op dit moment bieden slechts twaalf vestigingen van de keten het volledige voedselassortiment, dat 6.500 producten telt.
De maatregel past in een recente deal met onlineboodschappendienst Ocado, waarbij Ocado het volledige productaanbod van Marks & Spencer online zal verkopen. Toen de deal werd aangekondigd, stelden critici dat klanten van Marks & Spencer niet genoeg geld uitgeven per winkelbezoek om een online levering te rechtvaardigen. Op dit moment spenderen die klanten gemiddeld 13 pond (15 euro) per keer, terwijl een gemiddelde bestelling bij Ocado meer dan 100 pond (117 euro) vertegenwoordigt.
Perceptie tegen
Marks & Spencer denkt echter dat als klanten toegang hebben tot het volledige assortiment, ze waarschijnlijk ook meer zullen besteden. Grotere winkels met het volledige voedselaanbod moeten klanten dan ook bewust maken van het uitgebreide assortiment. Volgens directeur food Stuart Machin leeft nu immers de perceptie dat zijn keten geen compleet voedselaanbod heeft.
Marks & Spencer heeft al een keten van gemakswinkels onder de naam Simply Food, maar die zijn te klein om alle voedingsproducten van het bedrijf in voorraad te houden. Simply Food-winkels zijn meestal rond de 7.000 m² groot, terwijl 12.000 m² nodig is om het volledige voedselassortiment aan te bieden. In totaal zijn er 1043 Marks & Spencer-winkelpunten: 729 zijn van Simply Food, de andere 314 zijn filialen die kleding en voedsel verkopen.