Mei Plasticvrij strijdt ook dit jaar tegen wegwerpplastic

Ecover is een van de partners van Mei Plasticvrij dit jaar.

De actie Mei Plasticvrij gaat morgen weer van start. De sensibiliseringscampagne wil consumenten aansporen om een maand lang minder plastic verpakkingen te gebruiken.

 

150 miljoen ton plasticafval

Wie zich inschrijft voor Mei Plasticvrij en zo een ‘plastic commitment’ aangaat, verbindt zich ertoe een maand zonder wegwerpplastic te (proberen) leven. Vandaag ligt immers 150 miljoen ton plastic afval op de zeebodem, waarvan 49% afkomstig is van wegwerpplastic. Het verbod op onder meer wattenstaafjes en rietjes vanaf 2021 in de Europese Unie is volgens de initiatiefnemers dan ook “nog lang niet groots genoeg”.

 

Consumenten kunnen nu al bewust kiezen om hun gebruik van plastic te verminderen, luidt de redenering achter de actie. “De overheid en bedrijven komen weliswaar in actie, maar alles gaat traag. Echte verandering zal er enkel komen onder druk van de consument”, zegt Ineke Van Nieuwenhove, een van de oprichters van het burgerinitiatief.

 

Merken springen op de kar

“Mei Plasticvrij is een positieve campagne, waarbij we consumenten tips geven over hoe ze plasticvrijer kunnen leven. Dit doen we onder meer door hen te wijzen op duurzame alternatieven voor wegwerpplastic, zonder in te boeten aan comfort of gebruiksgemak”, aldus nog Van Nieuwenhove. Verschillende milieubewuste merken haken dit jaar dan ook hun karretje aan het initiatief: onder meer Ecover en SodaStream werpen zich op tot partners.

 

Deelnemers krijgen concrete tips over hoe ze wegwerpplastic kunnen vermijden, te beginnen met het principe “refuse, reduce, re-use en recycle”. “Verwissel gewoon je tandenborstel voor een bamboetandenborstel. Ga op pad met je eigen beker en je canvas shopper en koop zoveel mogelijk vers en in bulk”, klinkt het bijvoorbeeld.