RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven MakroMetro
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Metro ontkent beslissing over toekomst Belgische tak

iconFood26 januari, 2022

In het Duitse Düsseldorf hield Metro zonet een persconferentie over zijn toekomstvisie. De groep gaat voor groei via groothandel en e-commerce, maar lost nog niks over de toekomst van de Belgische tak.

Groothandel als groeistrategie

Metro presenteerde op de persconferentie zijn nieuwe groeistrategie. Daarvoor hielden ze een heuse Capital Markets Day, een groots opgezet hybride event met wel zeven sprekers uit het directiecomité. Het bedrijf ziet internationaal grote groeikansen en zet meer dan ooit in op groothandel en e-commerce.

De totale omzet moet tegen 2030 meer dan veertig miljard euro bedragen, de EBITDA meer dan twee miljard. Om de winstgevendheid te verhogen, mikt de retailer op een groter aandeel aan huismerken, een kleinere keuze per soort artikel en een eenvoudigere presentatie in de winkels. Zo zou meer dan de helft van de producten gewoon op palletten verkocht worden.

Online wil Metro groeien door zijn webshop open te stellen voor externe verkopers en het platform met ongeveer twee markten per jaar uit te breiden. Het afgelopen jaar verviervoudigde de online omzet van Metro al, mede dankzij het succes van de externe verkopers in de twee landen waar het nieuwe online platform al operationeel is. Daar maken ze immers al zowat de helft van de totale verkopen uit.

“Tevreden met winkels”

De Duitsers zijn tevreden over hun bestaande winkelnetwerk: “We hebben een aantrekkelijk en goed gebalanceerd winkelportfolio. Van die winkels maken we multichannel-hubs van waaruit we onze lokale klanten beleveren”, zei COO Rafael Gasset. Daarin zou ook de toekomst voor de Belgische winkels kunnen liggen, die vaak goed gelegen zijn om als fulfilmentcenter te dienen. Een beslissing tot sluiting van de Belgische (en Indische) tak is er immers zeker nog niet, zegt CEO Steffen Greubel.

Metro gaat ook prat op enkele geslaagde transformatieprocessen. In Roemenië realiseerde de groep een ommekeer door de complexiteit te reduceren, de prijszetting te verbeteren en de productiviteit te verhogen. In Italië – meer bepaald in Milaan – levert een sterkere focus op bezorgen vanuit aparte hubs vruchten af. In Spanje lanceerde de groep een succesvol getrouwheidsprogramma, MakroPlus, dat nu wordt uitgerold naar meer landen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In het Duitse Düsseldorf hield Metro zonet een persconferentie over zijn toekomstvisie. De groep gaat voor groei via groothandel en e-commerce, maar lost nog niks over de toekomst van de Belgische tak. Groothandel als groeistrategie Metro presenteerde op de persconferentie zijn nieuwe groeistrategie. Daarvoor hielden ze een heuse Capital Markets Day, een groots opgezet hybride event met wel zeven sprekers uit het directiecomité. Het bedrijf ziet internationaal grote groeikansen en zet meer dan ooit in op groothandel en e-commerce. De totale omzet moet tegen 2030 meer dan veertig miljard euro bedragen, de EBITDA meer dan twee miljard. Om de winstgevendheid...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood9 augustus, 2022
    Koopt Ahold Delhaize Amerikaanse supermarktreus Albertsons?

    Ahold Delhaize voert mogelijk overnamegesprekken met Albertsons, een van de grootste supermarktketens van de VS. Er zou namelijk vliegverkeer zijn gesignaleerd tussen de twee hoofdkantoren.

  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland

    De Chinees-Nederlandse websupermarkt Ochama breidt uit in Europa: ook klanten in België, Frankrijk en Duitsland kunnen er voortaan bestellen voor thuislevering. Al schreeuwt het die expansie alleen in het Chinees van de daken.

  • iconFood9 augustus, 2022
    Unilever worstelt met “opstandig” Ben & Jerry’s

    De relatie tussen ijsjesmerk Ben & Jerry’s en moederbedrijf Unilever zit onder het vriespunt. Ben & Jerry’s weigering om in door Israël bezette Palestijnse gebieden te verkopen, leidt nu tot een bittere juridische strijd.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood15 juli, 2022
    Alvo-supermarkt Magda over naar Spar Colruyt Group
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN