Nederlandse supermarktketen verkoopt zonder toestemming Westvleteren | RetailDetail

Nederlandse supermarktketen verkoopt zonder toestemming Westvleteren

Nederlandse supermarktketen verkoopt zonder toestemming Westvleteren
Shutterstock

Nederlandse bierfanaten konden gisteren bij de Nederlandse supermarktketen Jan Linders de Belgische trappist Westvleteren verkrijgen. Dat gebeurde echter zonder toestemming van de abdij.

 

Maximaal twee flesjes

Jan Linders zei op de website enkel gisteren 7.200 flesjes van de bekende trappist aan te bieden, waarbij klanten maximaal twee flesjes konden kopen. Westvleteren wordt slechts beperkt gebrouwen en aan de Sint-Sixtus-Abdij in Westvleteren zijn soms lange wachtrijen te vinden wanneer de trappist aan het grote publiek wordt aangeboden. De Nederlandse supermarktketen hoopte ongetwijfeld eenzelfde effect te creëren.

 

De paters van de abdij hebben echter geen toestemming gegeven voor de online verkoop. "Wij hebben het nieuws via de media vernomen, en zijn enorm geschrokken. We betreuren dat dit zo gebeurt, dit strookt niet met de waarden en visie van onze gemeenschap", laat een woordvoerder van de abdij weten aan VRT NWS.

 

“Woekerprijzen”

De paters hebben ook geen idee hoe Jan Linders aan zo’n grote hoeveelheid van het bier is gekomen. Kopers die aan de abdij het bier kopen, mogen immers maximaal twee kratten kopen en ze mogen de flesjes ook niet doorverkopen. “We zijn hier dan ook zeer ongelukkig mee”, zegt broeder Godfried aan Het Nieuwsblad. “Het kan niet anders of die Nederlanders zijn met 150 auto’s naar hier gekomen. Om nog te zwijgen van hun woekerprijzen.” Jan Linders verkoopt de flesjes aan 9,95 euro, een veelvoud van de prijs aan de abdij.

 

Bij Jan Linders willen ze niet zeggen hoe ze aan het bier zijn geraakt. “We werken daarvoor met enkele partners”, klinkt het bij woordvoerster Gineke Wilms. “Daardoor ligt de prijs ook hoger, want ook zij willen er natuurlijk iets aan verdienen. We verdienen hier zelf niets op. Het is echt een cadeautje voor onze klanten. Als je online kijkt, zie je dat we niet de enige zijn”, zegt Wilms. “We hebben wel alle begrip voor het standpunt van de broeders.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!