Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers | RetailDetail

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers
Foto Albert Heijn

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

 

Suikercampagne

Consumenten willen minder suiker eten en vragen ook meer inzicht in de samenstelling van de producten. Op basis van klantonderzoek ontwikkelde Albert Heijn een nieuw etiket voor de eigen merkproducten dat meer transparantie biedt over het product. Zo wordt naast het totaal aantal gram suiker en zout ook het aantal gram toegevoegde suiker en toegevoegd zout per 100 gram vermeld en geeft het etiket aan hoeveel van de dagelijkse behoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout en vet een portie van het product bevat. Verder worden E-nummers niet alleen als nummers vermeld, maar ook uitgeschreven, omdat blijkt dat consumenten het vaak niet duidelijk vinden waar deze nummers voor staan. Vandaag liggen de eerste producten met de nieuwe etiketten in de winkel.

 

Albert Heijn heeft de afgelopen jaren geleidelijk suiker uit producten gehaald en tegelijkertijd getest of klanten de producten nog lekker vonden. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. De teller staat op ruim 300 miljoen klontjes en de ambitie is één miljard minder suikerklontjes eind 2020. De ontbijtgranen van het huismerk zijn zopas in suiker verlaagd en vijf nieuwe geroosterde muesli's met minder suiker verschijnen in het schap.

 

Vandaag start de suikercampagne waarin Albert Heijn via verschillende kanalen vertelt over de initiatieven op het gebied van suikerreductie en vragen van klanten over suiker beantwoordt. Het is voor het eerst dat de supermarkt een maatschappelijk thema op deze manier onder de aandacht brengt. Later dit jaar volgen andere onderwerpen zoals verpakkingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.