BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geen Coca-Cola, wel lokale merken bij nieuwe onlinesupermarkt Rayon

iconFood25 januari, 2022

Smartmat, het bedrijf achter de Foodbag maaltijdboxen, lanceert een eigen onlinesupermarkt onder de naam Rayon. Die rekent de laagste bezorgkost in de markt aan, maar het assortiment is niet dat van een doorsnee supermarkt.

 

Geen prijsbreker

De nieuwe ‘pure player’ wil meteen het hele land bedienen: in Vlaanderen en Brussel krijgen klanten die voor 18u bestellen hun boodschappen de volgende dag bezorgd, in Wallonië levert de nieuwe speler drie keer per week. Rayon levert letterlijk overal, zegt manager Mattias Decuypere aan Het Nieuwsblad: “Tot in het verste puntje van de Westhoek of tot aan de grens met Nederland.” En dat voor een bezorgkost van slechts 4,95 euro, het laagste bedrag op de markt.

 

Volgens het bedrijf gaat het om een logische stap: Rayon maakt gebruik van dezelfde bevoorradingsketen en dezelfde koeriers als Foodbag en kan daardoor het hele land afdekken, verneemt De Tijd. Bovendien heeft de leverancier van maaltijdboxen heel wat knowhow opgedaan over de voedingsmarkt. Een prijsbreker wil de nieuwkomer niet zijn: “We willen ons positioneren tussen Carrefour en Delhaize.”

 

Lokaal, bio en duurzaam

Dat doet Rayon dan wel met een aanbod dat je maar moeilijk kan vergelijken met dat van de andere supermarktketens. De nieuwe onlinesupermarkt wil zich onderscheiden met een focus op lokale en kwalitatieve producten. Op de website staan enkele biologische, duurzame en lokale leveranciers in de kijker, zoals zuivelproducent Hollebeekhoeve, biobakkerij De Trog, sauzenproducent Natura of slagerij Millevaches.

 

Het bedrijf maakt eigenzinnige keuzes. In het virtuele chipsrayon vind je naast kleine nichemerken wel Croky maar geen Lay’s. Rijst is er van Lima maar niet van Bosto of Ben’s Original. Het enige A-merk bij de pasta is De Cecco met twee referenties. Naar Soubry, Barilla en Panzani is het vruchteloos zoeken. Voor Coca-Cola kan je hier evenmin terecht.

 

“Verse voeding is de volgende golf”

Dat lijkt erop te wijzen dat Rayon in de eerste plaats mikt op bewuste consumenten met een behoorlijk budget, niet op prijskopers. Gezinnen met hetzelfde profiel als de gebruikers van maaltijdboxen, dus. Dat zijn er wel wat: Foodbag heeft in België een marktaandeel van 30% en bezorgt wekelijks bij 10.000 gezinnen. Maar de grote massa is dat (nog) niet.

 

Decuypere is overtuigd van het potentieel, hij ziet een grote verschuiving in het aankoopgedrag: “Verse voeding is de volgende golf in e-commerce, na elektronica en kledij. We zien het al bij bereide maaltijden: frietjes ging men vroeger afhalen aan de frituur, maar worden nu steeds meer thuis geleverd. Meer mensen zullen ook hun boodschappen laten thuis leveren om tijd uit te sparen.”

 

Uitdagingen

Zit het businessmodel goed? Voor retailprofessor Gino Van Ossel is de grote vraag of het wel rendabel kan zijn om werkelijk overal te leveren. Veel bezorgdiensten beperken zich tot de grote, dichtbevolkte stedelijke assen. Ook bouwen aan naambekendheid wordt een uitdaging: de nieuwkomer heeft niet de budgetten van de gevestigde spelers.

 

Tot slot is er het prijsverhaal. Rayon heeft niet de inkoopkracht van de grote ketens en zal daardoor onvermijdelijk wat duurder zijn, wat geen voordeel is in tijden van inflatie en toenemende prijsconcurrentie. Anderzijds mikt de onlinesupermarkt op een specifiek publiek, dat wel wil en kan betalen voor service. Bovendien heeft het bedrijf interessante connecties: de belangrijkste aandeelhouder van Foodbag is immers Korys, het investeringsfonds van de familie Colruyt. Dat opent mogelijk perspectieven.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Smartmat, het bedrijf achter de Foodbag maaltijdboxen, lanceert een eigen onlinesupermarkt onder de naam Rayon. Die rekent de laagste bezorgkost in de markt aan, maar het assortiment is niet dat van een doorsnee supermarkt.   Geen prijsbreker De nieuwe ‘pure player’ wil meteen het hele land bedienen: in Vlaanderen en Brussel krijgen klanten die voor 18u bestellen hun boodschappen de volgende dag bezorgd, in Wallonië levert de nieuwe speler drie keer per week. Rayon levert letterlijk overal, zegt manager Mattias Decuypere aan Het Nieuwsblad: “Tot in het verste puntje van de Westhoek of tot aan de grens met Nederland.” En...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket

    Maaltijdbox Ekomenu toont voortaan de eco- én gezondheidsscore van wat mensen eten. Op de kassabon krijgen klanten de voetafdruk van hun bestelling te zien. Ze kunnen daar ook persoonlijke streefdoelen aan koppelen.

  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement

    De Franse supermarktgroep Casino biedt senioren een eigen abonnementsformule aan. Ze hoeven een pak minder te betalen voor de service dan jongere klanten. Al betalen studenten nog minder.

  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst

    Met de service eFarmz Express kunnen Brusselse klanten van de bio-webshop voortaan hun onlinebestellingen de dag zelf al aan huis bezorgd krijgen. De dienst zal later worden uitgerold naar de rest van het land.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be