BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Geografie AziëEuropa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online boodschappen nu goed voor 7,2% marktaandeel

iconFood10 mei, 2022
Shutterstock.com

Supermarkten zien hun omzetaandeel krimpen door de sterke opkomst van e-commerce in FMCG. In Europa verloopt die groei wel trager: Azië leidt de weg met innoverende concepten. Wat wordt de impact van de huidige crisis?

Supermarkt onder druk

Terwijl de totale FMCG-markt in 2021 nog groeide met 2,1%, ging de verkoop van de online boodschappen er met 15,8% op vooruit. Die groei is weliswaar wat minder spectaculair dan in het lockdownjaar 2020, toen e-commerce voor food met wel 45,9% steeg, maar toch betekent het opnieuw dat online zijn marktaandeel vergroot: wereldwijd verlopen nu 7,2% van de boodschappen online, tegenover 6,3% in 2020 en 4,8% in 2019. In Europa bedraagt het online aandeel 6,9%.

Het logische gevolg is, dat het marktaandeel van super-en hypermarkten in de totale foodmarkt onder druk staat: het daalde van 52,4% in 2020 naar 51,4% in 2021. Fysieke winkels blijven wel veruit het dominante kanaal voor de verkoop van voeding, maar jaar na jaar kalft hun aandeel verder af. De cijfers komen uit een nieuw rapport van Kantar, getiteld ‘Winning Omnichannel’.  

Nieuwe zakenmodellen

De motor van de groei voor e-commerce vinden we – niet onverwacht – in Azië, waar het online aandeel voor FMCG nu al 15,3% bedraagt. 44,2% van de Aziaten doet boodschappen online. Op het Chinese vasteland geldt dat al voor 88,8% van de gezinnen, in Zuid-Korea is dat 87,1%. Nieuwe zakenmodellen zijn populair: livestreaming, groepsaankopen, online-to-offline…

Het penetratiecijfer voor Europa ligt met 35,2% toch een stuk lager en het lijkt bovendien te stagneren. Vooral oudere shoppers, die in 2020 noodgedwongen online kwamen, haken nu weer af. Europeanen zijn ook trager in het oppikken van nieuwe modellen zoals ‘quick commerce’ of ‘social commerce’. Snelle bezorgdiensten bijvoorbeeld worden er vooral gebruikt voor het bestellen van maaltijden, (nog) niet voor de boodschappen. In Frankrijk behoudt de Drive een onlineaandeel van 32%.

Groeivertraging

Kantar ziet wel dat consumenten overal frequenter online shoppen: het gemiddeld aantal online bestellingen steeg van 8,7 in 2020 naar 10,4 in 2021. Die groei zal zich doorzetten. Online zal de komende jaren dan ook sneller blijven groeien dan andere foodkanalen en zal elk jaar zo’n 0,5% aandeel winnen. Dat betekent dat het aandeel van online boodschappen eind dit jaar 7,7% zal bedragen, en binnen vier jaar meer dan 9%. Hyper- en supermarkten blijven aandeel verliezen, maar tegen een wat trager ritme dan de afgelopen jaren. Tegen eind 2025 zullen ze nog steeds nét iets meer dan 50% aandeel hebben.

Het grote vraagteken is evenwel hoe shoppers online én offline zullen reageren op de huidige crisis. Kantar verwacht een algemene vertraging: de totale FMCG-markt zou dit jaar met 1,3% groeien. Het aandeel van promoties zal weer stijgen. Groei in e-commerce zal deels van innovatie moeten komen. Op dat vlak kan het Westen veel leren van wat er in Azië gebeurt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Supermarkten zien hun omzetaandeel krimpen door de sterke opkomst van e-commerce in FMCG. In Europa verloopt die groei wel trager: Azië leidt de weg met innoverende concepten. Wat wordt de impact van de huidige crisis? Supermarkt onder druk Terwijl de totale FMCG-markt in 2021 nog groeide met 2,1%, ging de verkoop van de online boodschappen er met 15,8% op vooruit. Die groei is weliswaar wat minder spectaculair dan in het lockdownjaar 2020, toen e-commerce voor food met wel 45,9% steeg, maar toch betekent het opnieuw dat online zijn marktaandeel vergroot: wereldwijd verlopen nu 7,2% van de boodschappen online, tegenover 6,3%...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket

    Maaltijdbox Ekomenu toont voortaan de eco- én gezondheidsscore van wat mensen eten. Op de kassabon krijgen klanten de voetafdruk van hun bestelling te zien. Ze kunnen daar ook persoonlijke streefdoelen aan koppelen.

  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement

    De Franse supermarktgroep Casino biedt senioren een eigen abonnementsformule aan. Ze hoeven een pak minder te betalen voor de service dan jongere klanten. Al betalen studenten nog minder.

  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst

    Met de service eFarmz Express kunnen Brusselse klanten van de bio-webshop voortaan hun onlinebestellingen de dag zelf al aan huis bezorgd krijgen. De dienst zal later worden uitgerold naar de rest van het land.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be