RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert HeijnDelhaize
  • Onderwerpen FranchiseHerstructurering
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Opinie] Winkels verzelfstandigen lost niet alle problemen Delhaize op

icon
Food7 maart, 2023

Door alle supermarkten over te dragen aan zelfstandige uitbaters hoopt Delhaize het speelveld wat gelijker te trekken. Zal dat volstaan? Op operationeel vlak lijkt de retailer immers maar weinig te leren van de strak georganiseerde collega’s van Albert Heijn.

Rug tegen de muur

Geen half werk bij Delhaize: terwijl de vakbonden vreesden dat “een aantal” supermarkten zouden worden verzelfstandigd, gaat meteen het hele geïntegreerde winkelnetwerk in België over naar aangesloten ondernemers. Een drastisch besluit dat de directie wellicht met de rug tegen de muur heeft genomen. Het is van moetens: Delhaize is het zwakke broertje binnen de groep Ahold Delhaize en voelt de adem van interne concurrent Albert Heijn in de nek.

Het grote probleem is, uiteraard, dat er geen gelijk speelveld is in de moordende concurrentiestrijd. Als groot, oud en traditioneel bedrijf sleept Delhaize een logge organisatie met zich mee, hoge operationele en loonkosten, flink wat verworvenheden en weinig flexibiliteit. De recente loonindexering deed er nog een schep bovenop. Het werd onhoudbaar om zo de concurrentie aan te gaan met nieuwkomers die hun hoofdkantoor en distributiecentra in Nederland houden, waar veel gunstiger arbeidsvoorwaarden gelden.

Onzekere arbeidsvoorwaarden

De hamvraag is: zal het verzelfstandigen van winkels de problemen van Delhaize oplossen? Slechts voor een stuk: het uitbaten van de winkels wordt goedkoper, het ondernemersrisico wordt afgewend op zelfstandige ondernemers die een nieuwe dynamiek moeten brengen – good luck to them. De medewerkers moeten zich op termijn wellicht schikken naar een minder gunstig statuut: Delhaize garandeert dan wel het behoud van banen en arbeidsvoorwaarden, maar in de realiteit valt dat moeilijk af te dwingen, zodra er een nieuwe werkgever aan het roer komt. Zelfstandigen kunnen rekenen.

We zien exact dezelfde discussie bij Mestdagh/Intermarché. Het is een trend. Overigens, ook bij Carrefour, Albert Heijn en Jumbo verloopt expansie nog haast uitsluitend via franchise. Dat heeft eveneens voor een groot deel te maken met de te hoge loonkosten in België, en het gebrek aan arbeidsflexibiliteit. Anderzijds: ook de zelfstandige uitbaters ontsnappen niet aan de toegenomen concurrentie en de druk op de marges. Het is ook voor hen geen wandeling in het park.

Er is overigens wel een ander interessant aspect aan de operatie. Vandaag hebben Delhaize-franchisés amper mogelijkheden om nog bijkomende winkels te openen: de markt is immers vol. Vandaar dat flink wat ondernemers aandringen bij Albert Heijn. Maar doordat er nu 128 winkels op de markt komen, kan Delhaize de groeihonger van de eigen affiliés stillen, en zo een blauwe franchisegolf misschien een stukje tegenhouden.

En de logistiek?

Aan de logistieke en operationele problemen van Delhaize verhelpt dit toekomstplan dan weer niets. “Delhaize zal verder blijven investeren in haar eigen logistiek om zo een optimale dienstverlening te verzekeren aan haar volledige winkelnetwerk,” zegt het persbericht enkel. Zal dat volstaan? De retailer liet op dat vlak immers behoorlijk wat steken vallen de afgelopen jaren.

Dat is opmerkelijk, want de fusie tussen Delhaize en Ahold is nu bijna zeven jaar achter de rug. Zeven jaar waarin de Belgische nummer twee alle tijd had om te leren van zusterbedrijf Albert Heijn, Europees kampioen in logistiek en efficiënte winkeloperaties. Wie wel eens met een franchisenemer praat, weet: een supermarkt van Albert Heijn runt als het ware zichzelf. Een geoliede machine. Het contrast met Delhaize is enorm – er zijn nu al een paar ondernemers die kunnen vergelijken. Hoe komt het dat de Belgische foodretailer op dit vlak zo weinig vooruitgang boekte? De logistiek draait nog steeds tamelijk vierkant, de organisatie in de winkels bleef een twistpunt.

Geen alternatief?

En nu? De interne weerstand tegen verandering was bij Delhaize altijd groot. Dat komt voor een deel op het conto van het management, dat lang aarzelde om echte knopen door te hakken. Je kan werknemers niet kwalijk nemen dat ze niet staan te springen om privileges uit een beter verleden op te geven. Maar de supermarktketen gaat nu een erg onzekere en onrustige periode tegemoet van onderhandelingen en stakingen – in een jaar van sociale verkiezingen. Dat is altijd slecht nieuws. Voor de motivatie van de betrokken medewerkers is dit ook bepaald geen opsteker.

Dat marktaandeel zal dus alvast de komende maanden niet opveren. En de vraag is wanneer wél: de overgang zal gradueel en stap voor stap gebeuren. Het kan met andere woorden nog héél lang duren. En dat terwijl er geen tijd te verliezen valt. Maar er is wellicht gewoon geen alternatief. Positief bekeken: áls het plan slaagt, hebben Delhaize en Albert Heijn samen het potentieel om op termijn marktleider te worden op de Belgische markt. Ahold Delhaize maakt immers indruk als strak geleide retailgroep. Maar die “als” staat daar niet zomaar. De vakbonden zetten zich schrap, de concurrentie zit intussen niet stil, de klok tikt.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Door alle supermarkten over te dragen aan zelfstandige uitbaters hoopt Delhaize het speelveld wat gelijker te trekken. Maar op operationeel vlak lijkt de retailer maar weinig te leren van de strak georganiseerde collega’s van Albert Heijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN