De omzet in de Belgische supermarkten lag tijdens de afgelopen paasweek wel 10% hoger dan in 2019. Drie factoren verklaren die opmerkelijke heropleving van de verkopen.
Thuis vieren
De afgelopen weken hadden de supermarkten hun omzet zien dalen, na de enorme hamsterpieken in de tweede helft van maart. In week 15 – de week die eindigde op 12 april, toen de Belgen het paasfeest thuis vierden – steeg de omzet echter weer met 23,5%. De winkels verkochten 59 miljoen euro meer dan in 2019. De omzet in de paasweek was dit jaar 10% hoger dan vorig jaar.
“Drie factoren droegen bij aan de grote opleving van de verkoop in de supermarkt”, aldus Johan Vrancken, directeur van Nielsen Benelux Connect: “Ten eerste besteden we op dit moment meer tijd aan werken, eten en feesten thuis, en we zien dat de Belgische consument het beste uit de situatie probeert te halen. Ten tweede, in plaats van naar restaurants of cafés te gaan voor een paasbrunch met onze families, vieren we nu zo goed mogelijk thuis. En tot slot hebben we veel geluk gehad met het weer dit jaar in vergelijking met vorig jaar. We zien deze trends in onze gegevens, want de verkoop van bakkerijproducten, zonneproducten en alcoholische dranken neemt toe.” Vrancken verwacht wel dat de verkoop in week 16 opnieuw zal dalen.