RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven PepsiCo
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo tempert verwachtingen nu consument dreigt af te haken

icon
Food9 februari, 2023
Shutterstock.com

Dankzij forse prijsverhogingen is de omzet van PepsiCo vorig jaar sterker gestegen dan verwacht. De volumes staan wel onder druk, nu consumenten de aanhoudende inflatie steeds slechter verteren.

Op zoek naar goedkopere alternatieven

Met een omzet die met 8,7% toenam van 79,5 naar 86,4 miljard dollar (een goede 80 miljard euro) heeft PepsiCo er een sterk boekjaar op zitten. De winst steeg van 7,7 naar 9 miljard dollar (meer dan 8 miljard euro). Die mooie cijfers zijn grotendeels te danken aan prijsstijgingen: alleen al in het vierde kwartaal wist PepsiCo de prijzen met gemiddeld 16% te verhogen.

De volumes daalden evenwel met 2%: de aanhoudende inflatie weegt immers op de consumentenvraag. Terwijl de fabrikant van A-merken als Pepsi, Lays en Doritos zich genoodzaakt ziet om stijgende productie- en bevoorradingskosten door te rekenen, gaan meer shoppers op zoek naar goedkopere alternatieven. Dat noopt de multinational tot voorzichtige ramingen voor 2023: de organische groei zal naar verwachting 6% bedragen.

PepsiCo is niet de enige merkfabrikant die merkt dat consumenten de opeenvolging van prijsverhogingen niet probleemloos blijven slikken. Eerder vandaag meldde ook Unilever een volumedaling met 2,1%, nadat de prijzen met 11,3% stegen. Gisteren waarschuwde Carlsberg al dat de hoge inflatie een negatieve impact zal hebben op de bierconsumptie, met name in Europa. Die dalende volumes gaan uiteindelijk ook wegen op de winstgroei.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    [Filet Pur] Sfeerbedervers

    Een verjaardagsfeestje wordt bruusk verstoord, terwijl discussies over internationale prijsverschillen alweer voorbijgaan aan de essentie. Wie legt er de vinger op de zere plek van de gemiste kansen? Filet Pur to the rescue!

  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snackproducent Van Geloven sluit Mora-fabriek in Mol

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN