RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Fairtrade Belgium
  • Onderwerpen DuurzaamheidRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Philippe Weiler (Fairtrade Belgium): “Laat duurzame keuzes niet over aan de shopper”

icon
Food14 november, 2023
Philippe Weiler, Fairtrade Belgium

Wie morgen nog zaken wil doen, kan een duurzame omslag niet langer uitstellen: bedrijven worden verplicht om verantwoordelijkheid te nemen over hun hele waardeketen. “Je kan die beslissingen niet doorschuiven naar de consument.”

“Consumenten zijn in de war”

Wat heeft de huidige migratiecrisis te maken met duurzaam ondernemen? Meer dan je zou vermoeden: “Aan de Amerikaanse grens met Mexico stromen koffieboeren uit Honduras, Guatemala, Nicaragua en El Salvador toe, die geen leefbaar loon krijgen voor hun arbeid. We zien dezelfde beweging aan de grens met Tunesië, waar Ivoriaanse en Ghanese jongeren binnenstromen die geen heil meer vinden in de cacaosector. De Senegalezen die nu de oversteek wagen naar de Canarische eilanden, zijn vissers die niet meer rondkomen omdat hun zeeën zijn leeggevist door industriële Europese visserijen. Aan een stuk van de huidige migratieproblematiek kunnen we iets doen als we een eerlijke prijs betalen voor onze koffie en bananen”, zegt Philippe Weiler, de CEO van Fairtrade Belgium.

Bedrijven mogen daarbij de verantwoordelijkheid voor duurzame keuzes niet doorschuiven naar de consument, stelt hij: “Consumenten zeggen wel dat ze duurzaamheid belangrijk vinden, maar op het moment van de aankoop kiezen ze vaak toch voor de goedkope banaan van 99 cent.” Dat consumenten in de war zijn, kan je hen moeilijk kwalijk nemen: er bestaan immers honderden duurzaamheidslabels. “Wie moeten ze dan geloven?”

“Kijk buiten je vier muren”

De voormalige directeur duurzaamheid van Lidl pleit al langer voor nudging: de discounter maakte destijds de keuze om álle chocolade en álle bananen te verduurzamen en de consument dus geen keuze te laten, om duurzaamheid zo mainstream te maken. De retailer was niet bang om tegen de stroom in te gaan. De Way To Go fairtradechocolade die Lidl in België ontwikkelde, en die de cacaoboeren een leefbaar inkomen garandeert, ligt nu in heel Europa in de rekken.

Duurzaamheid betekent verantwoordelijkheid nemen over je impact in je hele waardeketen, verder kijken dan de vier muren van je onderneming, benadrukt Weiler: “Twintig jaar geleden werkte ik voor WWF op een project rond de water-voetafdruk van Coca-Cola. Ze dachten dat ze 2,5 liter water nodig hadden voor de productie van een liter cola: één liter voor de drank en anderhalve liter voor het reinigen van de fabrieken. Maar in werkelijkheid was het honderd keer meer: je moet immers de hele bevoorradingsketen in rekening brengen. Onder andere de teelt van suikerriet, in landen met een waterschaarste, bleek een enorme impact te hebben.”

“Wachten kan niet meer”

Investeren in duurzaamheid heeft een kost op korte termijn en verdient zich pas terug op lange termijn. Maar er is geen weg terug: “Hoe meer de impact van klimaat en migratie voelbaar wordt, hoe meer politiek en beleid gaan reageren met wetgeving. Niet toevallig komt de Green Deal er nu aan.” Bedrijven worden verplicht om te rapporteren over hun vooruitgang op het vlak van ESG (Environmental, Social & Governance). Niet alleen grote bedrijven, ook KMO’s zien in dat ze niet meer kunnen wachten als ze morgen nog zaken willen doen.

Op de RetailDetail Night op 23 november komt Philippe Weiler in het voorprogramma Sustainability één en ander uit de doeken doen over duurzame keuzes, greenwashing en labelverwarring. Ook impactbedrijven als Ray & Jules, Mic Mac Minuscule en Elements brengen er hun verhaal. Op het avondprogramma spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Bestel je tickets via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn ticket voor de RetailDetail Night

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 mei, 2025
    Auchan herstructureert in Spanje: 25 Alcampo-winkels moeten dicht

    De Franse groep Auchan zet het mes in zijn Spaanse dochterketen: 25 Alcampo-supermarkten gaan dicht en meer dan 700 banen staan op de tocht. Shoppers verkiezen kleinere gemakswinkels, zegt de retailer.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Lidl plant 80 nieuwe Belgische supermarkten tegen 2038

    De bouw van een nieuw distributiecentrum in Herentals ondersteunt de ambitieuze groeiplannen van Lidl in België: aan een ritme van zes winkelopeningen per jaar komen er tegen 2038 netto 80 winkels bij.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    [Filet Pur] In de tang

    De zondagsopening blijft een verre droom voor een marktleider die het niet onder de markt heeft. Filet Pur signaleert meer dan één bromance in de immer boeiende foodretailwereld en ontdekt dat chocolade nog gevaarlijker is dan heroïne.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN