Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit | RetailDetail

Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit

Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit
Foto: Picnic

De wachttijden voor wie zich wil aanmelden bij de Nederlandse online boodschappendienst Picnic lopen op. Wie bijvoorbeeld in Rotterdam klant wil worden, moet wekenlang wachten op een plekje op de bezorgroute.

 

Wachttijden beperken lukt niet overal

“Iedere week gaan we bezorgen bij duizenden nieuwe klanten, maar er melden zich ook iedere week duizenden mensen aan”, zegt Michiel Muller in het AD. Hij is een van de oprichters van Picnic en broer van Ahold Delhaize-topman Frans Muller. Er zouden in totaal liefst 50.000 mensen op de wachtlijst staan. Afhankelijk van waar klanten zich aanmelden, kan het weken duren vooraleer ze hun eerste bestelling kunnen plaatsen bij de online boodschappendienst. Die is in volle expansie, maar loopt al meteen tegen de eigen grenzen aan. “We proberen de wachttijd te beperken tot twee tot drie weken, maar dat lukt niet overal”, geef Muller toe.

 

In elke nieuwe stad is het immers zoeken naar de juiste infrastructuur en capaciteit. “We hebben nu vier distributiecentra. Die moet je vinden, een huurcontract sluiten, een enorme koelcel erin bouwen enzovoort. We begonnen in Nijkerk met 3000 m², daarna Utrecht met 7000 m², toen Diemen met 10.000 m² en nu Eindhoven met 18.000 m²”, legt de ondernemer uit. Ook de beschikbaarheid van chauffeurs is een belangrijke factor.

 

Binnen de zes maanden winstgevend

Picnic beschermt zichzelf ook bewust tegen een overrompeling, klinkt het: “Deze week begon Picnic in Den Bosch en er staan meteen 4700 mensen op de wachtlijst. We kunnen iedereen meteen wel toelaten, maar dan kunnen we niet garanderen dat we de volgende dag bezorgen. Zo’n slechte ervaring willen we niet bieden.” Toch is het groeipotentieel nog onbeperkt, volgens de oprichters van Picnic. De digitale supermarkt heeft vandaag 475 elektrische bestelwagentjes, maar verwacht naar 2000 te groeien. Ook het aantal aangemelde huishoudens zou de komende jaren blijven verdubbelen. Naar eigen zeggen ging Picnic op een jaar tijd van 65.000 klanten naar 150.000. 

 

Of de uitdager van de klassieke supermarkt daarmee ook winst maakt? Muller beweert alvast van wel: overal wordt binnen de zes maanden na opstart winst gemaakt “op de dagelijkse bedrijfsvoering”. Verdere expansie kan niettemin enkel naar stedelijke gebieden: Leusden, vlakbij Amersfoort, is bijvoorbeeld een optie, maar Tweede Exloërmond in Drenthe is voor de online boodschappendienst niet haalbaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.