RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Picnic
  • Onderwerpen E-commerce
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Picnic stapt niet af van gratis bezorgen

icon
Food25 juni, 2024

Onlinesupermarkt Picnic bewijst dat je ook met gratis bezorgen geld kan verdienen, als je de laatste mijl maar efficiënt organiseert. Voor verdere groei kijkt de retailer vooral naar grote landen, zegt medeoprichter Michiel Muller.  

Focus op stedelijke gebieden

Twee weken geleden maakte Picnic voor het eerst in zijn bestaan winstcijfers bekend: volgens Muller is die mijlpaal in grote mate te danken aan de investeringen van het bedrijf in robotisering. Ook de samenwerking met de Duitse marktleider Edeka, in de inkoopallianties Everest en Epic, dragen bij tot de positieve resultaten, zegt de medeoprichter in een interview met Distrifood.

De bezorging verloopt steeds efficiënter: “We zitten nu op ongeveer zes bezorgingen per uur, terwijl anderen een beetje tussen de twee en de drie zitten. We kiezen voor stedelijke gebieden en niet voor de buitengebieden, waar je eerst twintig minuten moet rijden, dan stoppen, uitladen, en wéér twintig minuten rijden voor de volgende klant.”

De topman ziet dan ook geen reden om af te stappen van gratis bezorgen: “Als je de last mile zo efficiënt doet als wij, dan kun je het gratis doen. Zelfs mét de bezorgkosten die sommige concurrenten bij hun klanten in rekening brengen, zijn ze uiteindelijk duurder uit.”

Kijken naar grote landen

De onlinesupermarkt kan rekenen op trouwe klanten: van de honderd mensen die beginnen met Picnic blijven er dertig na een jaar bijna wekelijks actief. “We zien dat mensen die vijf á zes keer hebben besteld, het systeem snappen. Ze zitten in het ritme en blijven bij Picnic.” Daardoor hoeft de retailer minder te investeren in klantenwerving.

De internationale expansie van Picnic is uitdagend. Noord-Frankrijk blijkt een “ingewikkeld economisch gebied” te zijn, in Parijs ziet de retailer heel andere cijfers en grotere mandjes. In Duitsland is het werven van leidinggevenden een opdracht. Voorlopig heeft het bedrijf nog de handen vol met uitbreiding in Duitsland en Frankrijk. “Daarna kijken we naar de rest van Europa, en dan zijn vooral de grote landen interessant. Dus niet Luxemburg of Bosnië.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 juli, 2025
    Winst Ocado stijgt dankzij vooruitgang in technologietak

    De Britse Ocado-groep zag zijn aangepaste brutobedrijfswinst het afgelopen halfjaar met 76% stijgen naar 91,8 miljoen Britse pond (110 miljoen euro), vooral dankzij zijn technologietak. Wel groeien de zorgen over de schuldenberg.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    PepsiCo overtreft verwachtingen ondanks zwakke verkopen in VS

    PepsiCo heeft een sterk kwartaal achter de rug, waarin de omzet en winst hoger uitvielen dan analisten hadden voorzien. Het voedings- en drankenconcern behoudt zijn marktaandeel in uitdagende marktomstandigheden

  • icon
    Food17 juli, 2025
    Couche-Tard trekt bod op 7-Eleven weer in

    De Canadese groep Alimentation Couche-Tard heeft zijn overnamebod op het Japanse Seven & i Holdings, bekend van de gemakswinkelketen 7-Eleven, weer ingetrokken wegens een “gebrek aan constructieve medewerking”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN