Sligro groeit in 2017 dankzij Heineken | RetailDetail

Sligro groeit in 2017 dankzij Heineken

Sligro groeit in 2017 dankzij Heineken
Foto: Sligro Food Group

Sligro Food Group zag in 2017 de omzet met 5,6% stijgen dankzij de nieuwe samenwerking met Heineken. Supermarktketen Emté blijft ter plaatse trappelen.

 

Emté toont vlakke lijn

De omzet van Sligro Food Group groeide het afgelopen jaar naar 2,97 miljard euro, maakt de foodgroep vandaag in haar voorlopige jaarresultaten bekend. Dat heeft ze wel volledig te danken aan de afdeling foodservice: bij de supermarkten van Emté bleef de omzet stabiel.

 

Supermarktketen Emté blijft een zorgenkind voor Sligro: de totale omzettoename kwam voor de afdeling foodretail neer op een vlakke lijn van 0,1%. Het jaareinde zorgde voor maar een zwakke opflakkering, goed voor een omzetgroei van 0,8% in het vierde kwartaal. Op identieke basis steeg de omzet bij Emté met 0,2%.

 

Heineken bezorgt foodservice fikse omzetstijging 

In de afdeling foodservice klom de totale omzet met 7,8%, vooral dan in het laatste kwartaal (goed voor een stijging van 10,4%) toen Sligro na de overname van alle groothandelsactiviteiten van Heineken ook nog eens een strategische samenwerking met de brouwerij sloot om ook de logistiek van alle horeca-activiteiten op zich te nemen. 

 

In de praktijk betekent de deal met Heineken dat Sligro sinds dit najaar alle groothandelsactiviteiten van de brouwerijgroep in handen heeft, bestaande uit al het food- en non-foodassortiment dat Heineken tot dan toe aan (horeca-)klanten aanbood. Die overname had tot december als grote uitzondering bier, dat wel nog rechtstreeks van Heineken kwam. 

 

One-stop-shop voor Nederlandse horeca

In december kwam ook daar verandering in met een strategische samenwerkingsovereenkomst, die inhield dat Sligro ook alle bier- en ciderbestellingen van Heineken verwerkt, opslaat en levert bij de Nederlandse horeca. “Sligro en Heineken willen zo een one-stop-shop creëren voor food, non-food en drank voor alle klanten van de twee bedrijven”, klonk het toen.

 

Zonder de deals met Heineken zou de autonome omzet in foodservice met 3,0% gestegen zijn. Over de Belgische activiteiten van Sligro, waar het in 2017 sterker op wilde inzetten, wordt in het voorlopige jaarrapport niks gezegd. Op 25 januari publiceert de groep haar volledige jaarresultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.