Sligro groeit in 2017 dankzij Heineken

Sligro groeit in 2017 dankzij Heineken

Sligro Food Group zag in 2017 de omzet met 5,6% stijgen dankzij de nieuwe samenwerking met Heineken. Supermarktketen Emté blijft ter plaatse trappelen.

 

Emté toont vlakke lijn

De omzet van Sligro Food Group groeide het afgelopen jaar naar 2,97 miljard euro, maakt de foodgroep vandaag in haar voorlopige jaarresultaten bekend. Dat heeft ze wel volledig te danken aan de afdeling foodservice: bij de supermarkten van Emté bleef de omzet stabiel.

 

Supermarktketen Emté blijft een zorgenkind voor Sligro: de totale omzettoename kwam voor de afdeling foodretail neer op een vlakke lijn van 0,1%. Het jaareinde zorgde voor maar een zwakke opflakkering, goed voor een omzetgroei van 0,8% in het vierde kwartaal. Op identieke basis steeg de omzet bij Emté met 0,2%.

 

Heineken bezorgt foodservice fikse omzetstijging 

In de afdeling foodservice klom de totale omzet met 7,8%, vooral dan in het laatste kwartaal (goed voor een stijging van 10,4%) toen Sligro na de overname van alle groothandelsactiviteiten van Heineken ook nog eens een strategische samenwerking met de brouwerij sloot om ook de logistiek van alle horeca-activiteiten op zich te nemen. 

 

In de praktijk betekent de deal met Heineken dat Sligro sinds dit najaar alle groothandelsactiviteiten van de brouwerijgroep in handen heeft, bestaande uit al het food- en non-foodassortiment dat Heineken tot dan toe aan (horeca-)klanten aanbood. Die overname had tot december als grote uitzondering bier, dat wel nog rechtstreeks van Heineken kwam. 

 

One-stop-shop voor Nederlandse horeca

In december kwam ook daar verandering in met een strategische samenwerkingsovereenkomst, die inhield dat Sligro ook alle bier- en ciderbestellingen van Heineken verwerkt, opslaat en levert bij de Nederlandse horeca. “Sligro en Heineken willen zo een one-stop-shop creëren voor food, non-food en drank voor alle klanten van de twee bedrijven”, klonk het toen.

 

Zonder de deals met Heineken zou de autonome omzet in foodservice met 3,0% gestegen zijn. Over de Belgische activiteiten van Sligro, waar het in 2017 sterker op wilde inzetten, wordt in het voorlopige jaarrapport niks gezegd. Op 25 januari publiceert de groep haar volledige jaarresultaten.