Sligro groeit in 2017 dankzij Heineken | RetailDetail

Sligro groeit in 2017 dankzij Heineken

Sligro groeit in 2017 dankzij Heineken
Foto: Sligro Food Group

Sligro Food Group zag in 2017 de omzet met 5,6% stijgen dankzij de nieuwe samenwerking met Heineken. Supermarktketen Emté blijft ter plaatse trappelen.

 

Emté toont vlakke lijn

De omzet van Sligro Food Group groeide het afgelopen jaar naar 2,97 miljard euro, maakt de foodgroep vandaag in haar voorlopige jaarresultaten bekend. Dat heeft ze wel volledig te danken aan de afdeling foodservice: bij de supermarkten van Emté bleef de omzet stabiel.

 

Supermarktketen Emté blijft een zorgenkind voor Sligro: de totale omzettoename kwam voor de afdeling foodretail neer op een vlakke lijn van 0,1%. Het jaareinde zorgde voor maar een zwakke opflakkering, goed voor een omzetgroei van 0,8% in het vierde kwartaal. Op identieke basis steeg de omzet bij Emté met 0,2%.

 

Heineken bezorgt foodservice fikse omzetstijging 

In de afdeling foodservice klom de totale omzet met 7,8%, vooral dan in het laatste kwartaal (goed voor een stijging van 10,4%) toen Sligro na de overname van alle groothandelsactiviteiten van Heineken ook nog eens een strategische samenwerking met de brouwerij sloot om ook de logistiek van alle horeca-activiteiten op zich te nemen. 

 

In de praktijk betekent de deal met Heineken dat Sligro sinds dit najaar alle groothandelsactiviteiten van de brouwerijgroep in handen heeft, bestaande uit al het food- en non-foodassortiment dat Heineken tot dan toe aan (horeca-)klanten aanbood. Die overname had tot december als grote uitzondering bier, dat wel nog rechtstreeks van Heineken kwam. 

 

One-stop-shop voor Nederlandse horeca

In december kwam ook daar verandering in met een strategische samenwerkingsovereenkomst, die inhield dat Sligro ook alle bier- en ciderbestellingen van Heineken verwerkt, opslaat en levert bij de Nederlandse horeca. “Sligro en Heineken willen zo een one-stop-shop creëren voor food, non-food en drank voor alle klanten van de twee bedrijven”, klonk het toen.

 

Zonder de deals met Heineken zou de autonome omzet in foodservice met 3,0% gestegen zijn. Over de Belgische activiteiten van Sligro, waar het in 2017 sterker op wilde inzetten, wordt in het voorlopige jaarrapport niks gezegd. Op 25 januari publiceert de groep haar volledige jaarresultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.