Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het derde kwartaal een kleine omzetgroei van 0,7% behaald. Dat heeft het voornamelijk te danken aan sterke prestaties in Europa, waar de omzet met meer dan 7% steeg.
Daling in VS, sterke groei in Europa
De totale omzet van Kraft Heinz kwam in het derde kwartaal uit op 6,314 miljard dollar (5,4 miljard euro): een kleine groei van 0,7% ten opzichte van een jaar eerder. 0,4% van die groei werd wel behaald dankzij positieve wisselkoerseffecten. De nettowinst ging er wel met 12,1% op vooruit, van 842 miljoen dollar naar 944 miljoen dollar (810 miljoen euro). Die hogere winst was vooral te danken aan lagere kosten.
In de Verenigde Staten moest Kraft Heinz wel een omzetdaling van 0,4% naar 4,38 miljard dollar (3,8 miljard euro) slikken, terwijl de aangepaste EBITDA met 6,8% steeg naar 1,44 miljard dollar (1,2 miljard euro). De omzetdaling in de Verenigde Staten heeft voor een stuk te maken met het veranderende consumentengedrag, waarbij de consument steeds meer op zoek gaat naar verse voeding. Het is al het zesde kwartaal op rij dat Kraft Heinz een daling moet toestaan in de Verenigde Staten.
In de andere regio’s steeg de omzet wel: in Europa maakte Kraft Heinz een opmars van 7,3% naar 599 miljoen dollar (510 miljoen euro). Op vergelijkbare basis bleef daar wel maar 3,4% van over, omdat de wisselkoersen een positief effect hadden van 3,9%. Omdat Europa maar een klein onderdeel is van de totale omzet, had de groei in de regio maar een beperkt effect op de totale groeicijfers.