Spa neemt Frans spuitwatermerk Carola over | RetailDetail

Spa neemt Frans spuitwatermerk Carola over

Spa neemt Frans spuitwatermerk Carola over

De Belgische waterproducent Spadel heeft in de Franse Elzas de "Société Anonyme des Eaux Minérales de Ribeauvillé", kortweg SAER, overgenomen. Daarmee wordt de groep boven merken als Spa en Bru eigenaar van de site en het bronwatermerk Carola, regionaal marktleider onder de bruisende waters.

Overnameprijs 11,4 miljoen euro

Spadel koopt Carola voor circa 11,4 miljoen euro over van Nestlé Waters Frankrijk. SAER telt een vijftigtal mensen en realiseerde in 2012 een omzet van 16,3 miljoen euro. "Deze acquisitie kadert in de strategie van Spadel om merken natuurlijk water met een sterke regionale positie te commercialiseren. Ze versterkt haar positie op de Franse markt en meer in het bijzonder in het oosten en in de Elzas", zegt Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder van de Groep Spadel.

 

Het is voor de watergroep al de tweede overname in de Franse Elzas, waar nog wel meer watermerken actief zijn. In 2004 kocht Spadel er al het mineraalwater Wattwiller. Beide merken zijn complementair, benadrukt Spadel: Carola staat sterk in de horeca, terwijl Wattwiller vooral bij de gezinnen thuis op tafel komt. De twee productievestigingen liggen ongeveer 50 kilometer uit elkaar.

 

"Dit nieuwe aanbod gevormd rond een pool van sterke regionale merken in het oosten van Frankrijk vormt een solide basis voor een rendabele en duurzame groei van de Groep", zegt Marc du Bois nog. Bij Spadel, dat noteert op de beurs van Brussel, werkten eind vorig jaar 720 mensen. De groep boekte vorig jaar een omzet van bijna 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.