Spa neemt Frans spuitwatermerk Carola over

Spa neemt Frans spuitwatermerk Carola over

De Belgische waterproducent Spadel heeft in de Franse Elzas de "Société Anonyme des Eaux Minérales de Ribeauvillé", kortweg SAER, overgenomen. Daarmee wordt de groep boven merken als Spa en Bru eigenaar van de site en het bronwatermerk Carola, regionaal marktleider onder de bruisende waters.

Overnameprijs 11,4 miljoen euro

Spadel koopt Carola voor circa 11,4 miljoen euro over van Nestlé Waters Frankrijk. SAER telt een vijftigtal mensen en realiseerde in 2012 een omzet van 16,3 miljoen euro. "Deze acquisitie kadert in de strategie van Spadel om merken natuurlijk water met een sterke regionale positie te commercialiseren. Ze versterkt haar positie op de Franse markt en meer in het bijzonder in het oosten en in de Elzas", zegt Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder van de Groep Spadel.

 

Het is voor de watergroep al de tweede overname in de Franse Elzas, waar nog wel meer watermerken actief zijn. In 2004 kocht Spadel er al het mineraalwater Wattwiller. Beide merken zijn complementair, benadrukt Spadel: Carola staat sterk in de horeca, terwijl Wattwiller vooral bij de gezinnen thuis op tafel komt. De twee productievestigingen liggen ongeveer 50 kilometer uit elkaar.

 

"Dit nieuwe aanbod gevormd rond een pool van sterke regionale merken in het oosten van Frankrijk vormt een solide basis voor een rendabele en duurzame groei van de Groep", zegt Marc du Bois nog. Bij Spadel, dat noteert op de beurs van Brussel, werkten eind vorig jaar 720 mensen. De groep boekte vorig jaar een omzet van bijna 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top