Spa neemt Frans spuitwatermerk Carola over | RetailDetail

Spa neemt Frans spuitwatermerk Carola over

Spa neemt Frans spuitwatermerk Carola over

De Belgische waterproducent Spadel heeft in de Franse Elzas de "Société Anonyme des Eaux Minérales de Ribeauvillé", kortweg SAER, overgenomen. Daarmee wordt de groep boven merken als Spa en Bru eigenaar van de site en het bronwatermerk Carola, regionaal marktleider onder de bruisende waters.

Overnameprijs 11,4 miljoen euro

Spadel koopt Carola voor circa 11,4 miljoen euro over van Nestlé Waters Frankrijk. SAER telt een vijftigtal mensen en realiseerde in 2012 een omzet van 16,3 miljoen euro. "Deze acquisitie kadert in de strategie van Spadel om merken natuurlijk water met een sterke regionale positie te commercialiseren. Ze versterkt haar positie op de Franse markt en meer in het bijzonder in het oosten en in de Elzas", zegt Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder van de Groep Spadel.

 

Het is voor de watergroep al de tweede overname in de Franse Elzas, waar nog wel meer watermerken actief zijn. In 2004 kocht Spadel er al het mineraalwater Wattwiller. Beide merken zijn complementair, benadrukt Spadel: Carola staat sterk in de horeca, terwijl Wattwiller vooral bij de gezinnen thuis op tafel komt. De twee productievestigingen liggen ongeveer 50 kilometer uit elkaar.

 

"Dit nieuwe aanbod gevormd rond een pool van sterke regionale merken in het oosten van Frankrijk vormt een solide basis voor een rendabele en duurzame groei van de Groep", zegt Marc du Bois nog. Bij Spadel, dat noteert op de beurs van Brussel, werkten eind vorig jaar 720 mensen. De groep boekte vorig jaar een omzet van bijna 200 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.