Suiker in Belgische frisdranken met kwart gezakt sinds 2000 | RetailDetail

Suiker in Belgische frisdranken met kwart gezakt sinds 2000

Suiker in Belgische frisdranken met kwart gezakt sinds 2000

Sinds 2000 is de hoeveelheid suiker in frisdranken die in België worden verkocht met 25% gedaald: daarmee doet België het beter dan het Europese gemiddelde, dat op 22% ligt. Dat is onder andere te danken aan het onderzoekscentrum van Coca-Cola in ons land.

Populariteit zero-drankjes

“Dat België het beter doet dan de rest van Europa komt vooral omdat de sector hier sneller is begonnen met het zoeken naar alternatieven. Coca-Cola heeft hier een belangrijk onderzoekscentrum, waardoor ons land vaak een proefterrein is voor nieuwe, suikerarme dranken”, zegt David Marquenie, secretaris-generaal van de VIWF, de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie, aan De Tijd.

 

Daarnaast zijn er nog enkele factoren die er voor zorgen dat er in België minder suiker te vinden is in frisdrank: zo is ‘water met een smaakje’ in België populairder dan in andere Europese landen. Eén op de drie verkochte frisdranken in ons land is bovendien van de light- of zero-variant, alleen het Verenigd Koninkrijk doet beter met 44%.

 

Tot slot doet ook de politiek zijn duit in het zakje: in juni van vorig jaar werd er daarom door de sector een convenant getekend met minister van Volksgezondheid De Block, waarin wordt beloofd de hoeveelheid calorieën per drankje met 5% te verminderen. “De sector heeft ook beloofd dit op te volgen en de daling van suiker te monitoren. In de loop van dit jaar zullen we onderzoeken hoeveel suiker er aanwezig is in frisdranken op de Belgische markt”, stelt Marquenie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.