RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiCarrefourColruytDelhaizeLidl
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Supermarkten stimuleren ongezonde voedingsaankopen”

icon
Food29 augustus, 2023
Shutterstock.com

Supermarkten zetten consumenten niet aan tot gezondere voedingskeuzes: tegenover elke tien meter schapruimte voor ongezonde voeding staat slechts 3,6 meter gezonde voeding. Discounters Aldi, Lidl en Colruyt zijn nog de beste leerlingen.

Overaanbod ongezond

Er is in Vlaamse supermarkten een overaanbod aan ongezonde voeding en aan boodschappen die ongezonde voedingskeuzes promoten, blijkt uit een onderzoek van het Belgisch instituut voor gezondheid Sciensano dat zopas verscheen in het wetenschappelijke medische tijdschrift BMC.

De onderzoekers onderzochten het aanbod in 55 supermarkten van Colruyt, Carrefour, Delhaize, Lidl en Aldi, in zestien Vlaamse gemeenten. Ze maten er onder andere de beschikbaarheid van gezonde voeding, door de verhouding na te gaan van de lineaire schapruimte voor gezond versus ongezond voedsel.

De resultaten spreken voor zich: over het geheel genomen bedroeg de gemiddelde verhouding tussen gezonde en ongezonde voeding in de supermarkten 0,36, wat betekent dat er 3,6 meter gezonde voeding was voor elke tien meter schaplengte ongezond voedsel.

Prominent uitgestald

Bovendien blijken ongezonde producten vaker prominent te worden uitgestald in de winkels. Aan de kassa’s is het aandeel ongezonde voeding het grootst: 97,5% van de producten is er ultrabewerkt, terwijl respectievelijk 72,2% en 58,5% ultrabewerkt was op de gondelhoofden aan de voor- en achterkant van de gangpaden.

Tot slot blijken ongezonde producten ook nadrukkelijker gepromoot te worden: zoetwaren en zoete koekjes zijn de voedselcategorieën met gemiddeld het hoogste aantal marketingboodschappen op verpakkingen per tien meter schaplengte.

Er waren wel significante verschillen tussen supermarktketens. De discounters Aldi en Lidl hadden samen met Colruyt de beste algemene verhouding gezonde tegenover ongezonde cumulatieve schaplengte. Bij Colruyt is de gunstige score deels te verklaren door de afwezigheid van producten aan de kassa’s. Delhaize heeft dan weer een veel betere score voor gezond aanbod op niet-prominente plaatsen in de winkel.

Zorgwekkend

Conclusie? Ondanks de toezeggingen van alle grote supermarktketens om gezondere voedselomgevingen in de winkels te bevorderen en te creëren, geven de bevindingen van het onderzoek aan dat consumenten momenteel eerder gestimuleerd worden om ongezonde in plaats van gezonde voedingsproducten te kopen. Zorgwekkend is bovendien dat winkels die gelegen zijn in wijken met lage gemiddelde inkomens, het slechtst scoren.

Ratio gezonde/ongezonde voeding in de rekken

Aldi0,45
Lidl0,39
Colruyt0,39
Gemiddeld0,36
Delhaize0,27
Carrefour0,25
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 juli, 2025
    Krimpflatie bezorgt Milka een twijfelachtige bekroning in Duitsland

    In Duitsland heeft Foodwatch het “Gouden Windei” uitgereikt aan Mondelez: de chocoladefabrikant krijgt de prijs voor misleidende reclame omwille van hogere prijzen voor kleinere Milka verpakkingen.

  • icon
    Food15 juli, 2025
    Colruyt opent non-food distributiecentrum in Ollignies

    Colruyt Group heeft in Ollignies (Henegouwen) een nieuw distributiecentrum ingehuldigd, dat een strategische rol speelt in het bevoorraden van de Colruyt- en Okay-winkels met non-foodartikelen in heel België.

  • icon
    Food14 juli, 2025
    Assortiment van HEMA bij Jumbo geen succes

    De omzet van het schap met HEMA-producten in de supermarkten van Jumbo is volgens experts “veel te laag”. Omgekeerd verschijnen er geen Jumbo-producten bij de warenhuisketen, hoewel dat eerder was aangekondigd.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN