RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourLidl
  • Onderwerpen huismerkenPrijsconcurrentiePrijsvergelijking
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten verklaren de oorlog aan merkleveranciers

icon
Food4 oktober, 2022

Dat de supermarktketens agressief reclame maken voor hun huismerken, is nog zacht uitgedrukt. Lidl zet de prijzen letterlijk naast elkaar, terwijl Carrefour “Martine” laat zeggen dat ze nooit meer haar vertrouwde A-merken zal kopen. In oorlogstijd olie op vuur gooien, is dat wel een goed idee?

“Geen A-merken meer in mijn kar”

Oktober is de maand van de huismerkcampagnes. In hun zelfverklaarde rol als beschermengelen van de koopkracht, richten de supermarktketens zich nu op de huismerken en keren ze zich ongegeneerd tegen de A-merken in hun eigen assortiment. Huismerken zijn goedkoper en dus beter voor de consument in deze crisistijden, luidt het argument. Dat huismerken doorgaans ook betere marges opleveren voor de retailer, is een louter toevallige bijkomstigheid. Alles voor de goede zaak, nietwaar?

“Ik ben mijn vertrouwde producten gewoon, maar met alleen Carrefour-huismerken heb ik, denk ik, een derde uitgespaard”, zegt de Limburgse “Martine” na een maand alleen maar huismerken te kopen. Ze draaft op als persona in een reeks reclamespots van Carrefour, net als de “familie Janssens” en een pas samenwonend koppel twintigers. Elk gaan ze de “uitdaging” aan een maand alleen huismerken te kopen. De campagne loopt nog de hele maand, via advertorials in Het Nieuwsblad en als TV-capsules op RTL, Play 4 en 5.

“De bedoeling is om consumenten te informeren over de huismerken van Carrefour zodat ze hun budget beter kunnen beheren, een vraag die vandaag heel hard leeft bij de Belgische consument. Daarnaast geven we ook informatie, zoals het feit dat je met de klantenkaart écht wel kan besparen en dat ons gamma huismerken heel breed is”, zegt woordvoerster Aurélie Gerth. Als Martine de tv-spot echter besluit met “ik denk dat mijn vertrouwde merken niet meer in mijn kar komen”, lijkt het toch om meer dan informeren te gaan.

Negen voor de prijs van één

Ook Lidl jaagt merkleveranciers behoorlijk tegen zich in het harnas. Of wat te denken van een campagnebeeld waarbij Finish–vaatwastabletten tegenover een hele stapel schoonmaakproducten van Lidl-huismerken worden gezet? Voor de prijs van één A-merkproduct krijg je liefst negen huismerkartikelen, luidt de boodschap.

Waarom precies Finish als eerste kop van jut is, is niet geheel duidelijk. Wel is al zeker dat ook de andere merkleveranciers hetzelfde lot te wachten staat. Vanaf volgende week lanceert Lidl een campagne waarbij “het grote prijsvoordeel van huismerken ten opzichte van A-merken duidelijk zal worden aangetoond”. “In één oogopslag krijgt de consument te zien dat voor de prijs van het A-merk meerdere huismerken kunnen aangekocht worden. Met deze vergelijking willen we onze klanten helpen om budgetvriendelijk te winkelen zonder in te boeten op kwaliteit”, aldus woordvoerster Isabelle Colbrandt.

Toch kunnen ze niet zonder elkaar

Vraag is of retailers zo niet in eigen vlees snijden. De marges op ‘private labels’ zijn dan wel vaak hoger en de supermarkten hebben meer controle over die leveranciers (versta: geen oeverloze onderhandelingen en eenzijdige prijsverhogingen), maar de prijzen van private labels liggen lager en dus brengen ze toch minder in het laatje. De prijskloof met merken is de afgelopen jaren enkel groter geworden, dus verdienen de foodretailers er minder aan.

A-merken zijn vaak ook “trekkers”: populaire merknamen als Nutella of Coca-Cola lokken klanten, maar investeren traditioneel eveneens in innovaties en onderzoek. Het zijn de merkproducenten die voor nieuwe producten zorgen, die de trends en technologische ontwikkelingen opvolgen, dure marketingcampagnes lanceren en die vaak ook de retailpartners helpen om te vernieuwen. Lidl mag dan wel trots aankondigen dat 93% van zijn verkochte inlegkruisjes en 78% van de lasagnes van het huismerk zijn, zonder Come a Casa en Always als te kopiëren voorbeelden zouden er geen huismerkvarianten zijn.

Nu de relaties tussen de supermarktketens en de leveranciers in de huidige context van continue prijsstijgingen al zo gespannen zijn, is het maar de vraag of de retailers er baat bij hebben om de verhoudingen nog meer onder druk te zetten. De huidige campagnes zijn zonder meer vijandig, en toch kunnen ze niet zonder elkaar. “De supermarkten zitten in de tang”, bevestigt ook RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey. “Enerzijds werpen ze zich op als beschermers van de koopkracht naar de consumenten toe, anderzijds hebben ze de centjes nodig van de grote merkfabrikanten. Dat kan niet goed blijven gaan.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Dat de supermarktketens agressief reclame maken voor hun huismerken is nog zacht uitgedrukt. In oorlogstijd olie op vuur gooien, is dat wel een goed idee?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 maart, 2023
    Opmerkelijke primeur: prijskorting voor Duvel

    Voor het eerst in z’n geschiedenis staat Duvel in promotie. Nooit eerder gaf het blonde biermerk prijskorting, maar de concurrentie in de biermarkt blijkt bikkelhard…

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Laatste Buurtslagers verdwijnt bij Lidl

    Na 28 jaar eindigt het verhaal van Buurtslagers bij Lidl in Vlaanderen. Meat&More, het bedrijf achter het slagerij- en traiteurconcept, blijft wel actief bij andere supermarktketens en opent bijkomende maaltijdwinkels onder het enseigne Bon’Ap.

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Nog 65 Delhaize-supermarkten gesloten, depots weer open

    Woensdag staken nog 65 van de 128 geïntegreerde supermarkten van Delhaize. In Vlaanderen zijn bijna alle winkels weer open. Ook de distributiecentra werken weer zo goed als normaal.

Evenementen
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Elektro23 februari, 2023

    Ook Coolblue komt tot stilstand

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN