Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers | RetailDetail

Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers

Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers

Voor het eerst kopen we met ons allen meer dan de helft van ons brood in de supermarkt. “Brood in de supermarkt is van betere kwaliteit dan vroeger, en het aanbod is even ruim als bij een bakker. Die concurrentie is nefast”, zegt de bakkersfederatie.

Drie verklaringen

Voor het eerst hebben de (buurt)supermarkten meer dan de helft van het marktaandeel in handen van onze broodconsumptie, blijkt uit een onderzoek van GfK Belgium bij 2.711 gezinnen in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) dat Het Nieuwsblad kon inkijken. “Het aandeel van de klassieke bakker staat al een tijdje onder druk: vorig jaar is het van 46 naar 43% gedaald”, zegt Geert Merckaert van het VLAM. “De supermarkten komen aan 52%. 5% zit bij tankstations en dergelijke.”

 

Er zijn drie verklaringen voor dat fenomeen: zo heeft brood op de ontbijttafel almaar meer concurrentie van ontbijtgranen en havermout, terwijl ook de zondagse pistolet meer en meer heeft afgedaan. “In 1999 kocht elke Vlaming nog 109 broden per jaar. In 2008 was dat gezakt naar 52, één per week en nu ligt dat op 36 per jaar”, zegt Merckaert.

 

Voorts daalt het aantal warme bakkers al jaren en is de kwaliteit van het brood in de grootdistributie verbeterd, zo geeft de sectorfederatie van bakkers toe: “Vroeger was brood een goedkoop lokmiddel voor supermarkten: een handvol broden tegen bodemprijzen”, zegt directeur Bruno Kuylen van Bakkers Vlaanderen.

 

“De kwaliteit was ernaar: je kon bij wijze van spreken basketten met zo'n brood. Dat is nu anders: alle supermarkten hebben een breed aanbod van kwalitatief brood. De prijzen zijn vaak vergelijkbaar met die van de klassieke bakker. Dus zegt de consument: als ik in mijn supermarkt ook uit 25 soorten kan kiezen, waarom zou ik dan nog naar de klassieke bakker rijden? Vooral omdat er nu minder bakkers zijn en voor veel mensen de supermarkt nu dichterbij ligt dan een bakkerij.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".