Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers | RetailDetail

Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers

Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers

Voor het eerst kopen we met ons allen meer dan de helft van ons brood in de supermarkt. “Brood in de supermarkt is van betere kwaliteit dan vroeger, en het aanbod is even ruim als bij een bakker. Die concurrentie is nefast”, zegt de bakkersfederatie.

Drie verklaringen

Voor het eerst hebben de (buurt)supermarkten meer dan de helft van het marktaandeel in handen van onze broodconsumptie, blijkt uit een onderzoek van GfK Belgium bij 2.711 gezinnen in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) dat Het Nieuwsblad kon inkijken. “Het aandeel van de klassieke bakker staat al een tijdje onder druk: vorig jaar is het van 46 naar 43% gedaald”, zegt Geert Merckaert van het VLAM. “De supermarkten komen aan 52%. 5% zit bij tankstations en dergelijke.”

 

Er zijn drie verklaringen voor dat fenomeen: zo heeft brood op de ontbijttafel almaar meer concurrentie van ontbijtgranen en havermout, terwijl ook de zondagse pistolet meer en meer heeft afgedaan. “In 1999 kocht elke Vlaming nog 109 broden per jaar. In 2008 was dat gezakt naar 52, één per week en nu ligt dat op 36 per jaar”, zegt Merckaert.

 

Voorts daalt het aantal warme bakkers al jaren en is de kwaliteit van het brood in de grootdistributie verbeterd, zo geeft de sectorfederatie van bakkers toe: “Vroeger was brood een goedkoop lokmiddel voor supermarkten: een handvol broden tegen bodemprijzen”, zegt directeur Bruno Kuylen van Bakkers Vlaanderen.

 

“De kwaliteit was ernaar: je kon bij wijze van spreken basketten met zo'n brood. Dat is nu anders: alle supermarkten hebben een breed aanbod van kwalitatief brood. De prijzen zijn vaak vergelijkbaar met die van de klassieke bakker. Dus zegt de consument: als ik in mijn supermarkt ook uit 25 soorten kan kiezen, waarom zou ik dan nog naar de klassieke bakker rijden? Vooral omdat er nu minder bakkers zijn en voor veel mensen de supermarkt nu dichterbij ligt dan een bakkerij.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”