RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarktketens gaan varkensboeren meer betalen

icon
Food16 december, 2015

De hamvraag: wie betaalt de beloofde 24 miljoen euro?

Eind augustus bereikten de boerenorganisaties, de federaties van de distributieketen en de vleesindustrie na weken van onderhandelen een akkoord over een eenmalige toeslag aan de varkenshouderij. Die werkt al acht jaar op rij met verlies door de lage prijzen en de beloofde 24 miljoen euro moest dat leed verzachten. De vraag wie er hoeveel zou betalen, werd echter niet beantwoord. Die besprekingen zijn nu mislukt.

 

Volgens handelsfederatie Comeos zijn de gesprekken onder meer afgesprongen omdat de Belgische concurrentiewaakhond bezwaar had aangetekend uit vrees voor prijsafspraken. Maar Pieter Verhelst van de Boerenbond ontkent dat: “De mededingingsautoriteiten gaven ons wel mogelijkheden. Er werd voorgesteld dat elke partner in de varkensketen een vrijwillige bijdrage zou doen aan een fonds. Dat zou 15 tot 20 cent per kilo vers varkensvlees opleveren, in totaal 10 tot 15 miljoen euro. Wij wilden de garantie van 10 miljoen, de partners in de keten wilden die garantie niet geven.”

 

Bevoegd minister Willy Borsus (MR) neemt intussen initiatieven om de afgesprongen gesprekken weer op de rails te krijgen. “Nu de landbouwsector – en vooral de varkens- en de melksector, maar ook de rundvleessector – geconfronteerd wordt met aanzienlijke moeilijkheden, is het van cruciaal belang dat de relaties tussen de actoren in de keten behouden kunnen blijven.” De federale landbouwminister wijst op het grote belang inzake tewerkstelling en economische activiteit van de agrovoedingssector, de handel en de andere spelers in de verwerking van landbouwproducten.

 

Carrefour, Colruyt en Delhaize in de bres

In afwachting zijn de boerenorganisaties van plan om individuele warenhuizen, slachthuizen en vleesverwerkende bedrijven ertoe aan te zetten om vrijwillig een bijdrage te leveren: “De federaties van de handel (Comeos) en van de vleesindustrie (Fevia, Fenavian en Febev) slagen er niet in hun woord te houden en hun afspraken na te komen. Daarom trekken we de komende dagen met kleine delegaties van varkenshouders naar hun individuele leden. We vragen hén of zij hun engagement wel willen nakomen. We zullen heel expliciet vragen een engagementsverklaring te ondertekenen en aan te geven welk bedrag zij willen bijdragen.”

 

Een vraag die niet in dovemansoren is gevallen. “Om de varkenshouders te steunen in een periode waarin het varkensvlees historisch laag staat, zal Carrefour Belgium vanaf morgen 10 euro per varken – of 0,10 euro per gekochte kilogram varkensvlees – extra aan zijn leveranciers betalen. We volgen met deze tijdelijke maatregel consequent de positie die het al in augustus in het ketenoverleg innam en communiceerde”, laat woordvoerder Baptiste van Outryve weten.

 

Ook Colruyt betaalt 10 eurocent extra per kilo varkensvlees, en dat “voor al het varkensvlees dat we in ontvangst nemen, in welke vorm het achteraf ook verkocht wordt: vers vlees, charcuterie, afgeleide producten”, zegt Stefan Goethaert, directeur Colruyt Group Fine Food. “Binnen twee maanden evalueren we de situatie opnieuw zonder de evolutie van de besprekingen binnen het Ketenoverleg uit het oog te verliezen.”

 

Delhaize zal boven op de bijdrage van twee euro (die de keten al sinds half juli op eigen initiatief bijdraagt) nog één euro extra betalen, en dat “zolang de varkensprijs op zo’n historisch laag niveau blijft. Deze beslissing past in de strategie van Delhaize om bewust te kiezen voor Belgische verse producten.” De distributeur wijst erop dat die extra crisisbijdrage van 3 euro boven op de 3,6 euro per varken komt die hij al sinds 2014 betaalt aan alle Belgische boeren die varkens met het label ‘Beter voor iedereen’ leveren aan Delhaize.

 

Gisteravond ging dan ook Makro “het engagement aan om tijdelijk 10 cent per kilo puur varkensvlees extra te betalen aan de Belgische boeren. Dit beloven we te doen gedurende twee maanden. Makro is sinds jaar en dag een zeer faire speler op de Belgische markt en specifiek in de varkenssector. We volgen nl. de wekelijkse bewegingen van de vleesmarkt op de voet. We werken dus niet met vaste inkoopprijzen, maar reageren op de prijs in functie van de vraag en het aanbod van de markt, wat in het voordeel is van de boeren. Daarenboven verkopen we hoofdzakelijk Belgisch varkensvlees, dat we uitgebreid promoten bij de klanten aan de hand van degustaties in de winkels en communicatie in onze folders”, aldus woordvoerder Julie Stordiau.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food20 mei, 2025
    Picnic haalt Coca-Cola en Nutella goedkoper uit Duitsland

    Picnic zet zijn strijd tegen Europese “inkoopmuren” verder. De Nederlandse onlinesupermarkt voert campagne met een vijftigtal populaire merkproducten, die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

  • icon
    Food20 mei, 2025
    Spadel investeert in startup die drinkwater uit de lucht haalt

    Via investeringsvehikel The Source neemt Spadel een participatie in de Frans-Tunesische startup Kumulus, die hoogwaardig drinkwater uit de lucht wil halen, zelfs in de woestijn.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    “Machtspositie supermarkten zet voedingsindustrie onder druk”

    De productie van de Belgische voedingsindustrie daalde vorig jaar tot het niveau van 2017. De strijd om de laagste inkoopprijs is één van de oorzaken: “Supermarktketens bevoorraden zich steeds meer in het buitenland.”

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN