RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mondelez
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Territoriale leverbeperkingen op Europese agenda na schikking met Mondelez

icon
Food27 mei, 2024
Shutterstock.com

Acht Europese landen hebben vrijdag een plan ingediend dat een einde wil maken aan territoriale leveringsbeperkingen, een thema dat door de recente schikking met Mondelez weer in de belangstelling staat. De Europese Commissie start een onderzoek.

Hogere prijzen

Er moet een einde komen aan de praktijk waarbij multinationals verhinderen dat retailers producten goedkoper kunnen inkopen in andere Europese lidstaten, vindt ontslagnemend Nederlands minister van economische zaken Micky Adriaansens. Hij diende vrijdag in de Europese Raad Concurrentievermogen een plan in om zogenaamde territoriale leveringsbeperkingen te verbieden. Dat plan krijgt ook de steun van België, Denemarken, Griekenland, Kroatië, Luxemburg, Slovakije en Tsjechië.

Retailers zouden beperkingen ondervinden voor 2 tot 4% van de producten die ze inkopen, met tot 10% hogere prijzen als gevolg, blijkt uit Nederlands onderzoek. Een eerdere studie van de Europese Commissie uit 2020 in zestien Europese landen wees zelfs uit dat consumenten jaarlijks voor een bedrag van 14 miljard euro te veel betalen voor hun boodschappen omdat producten in hun land 10 tot 50% duurder zijn dan elders.

Digitale etiketten

“De inkoopbeperkingen voor bijvoorbeeld supermarkten moeten weg, gelet op de negatieve gevolgen voor zowel supermarkten als voor consumenten. Wat wringt, zeker in tijden van hoge voedselprijzen”, aldus de minister. Vooral in kleinere lidstaten zouden de prijzen vaak hoger liggen als gevolg van die beperkingen.

Een nieuwe regelgeving, die de bewijslast meer bij de producent legt, moet lang aanslepende onderzoeksprocedures vermijden. Omdat de taal van de informatie op het etiket één van de drempels is bij de inkoop van producten in andere landen, pleit het voorstel voor het invoeren van digitale labels met QR-codes, zodat consumenten online de informatie in elke taal kunnen raadplegen. Dat is een oplossing die onlinesupermarkt Picnic al toepast om goedkopere Duitse producten in Nederland te verkopen.

Verschillen in regelgeving

Het thema is weer erg actueel: vorige week trof de Europese Commissie een schikking met multinational Mondelez, die een boete van 337,5 miljoen euro kreeg wegens het belemmeren van de grensoverschrijdende handel in chocolade, koekjes en koffieproducten. Die schikking kwam er na een onderzoek dat startte in 2019. Retailfederaties juichen die beslissing toe en dringen erop aan dat de Europese Commissie actie onderneemt die verder gaat dan het aanpakken van individuele gevallen.

Na de vergadering van de Raad voor Concurrentievermogen vrijdag heeft de Europese Commissie voorgesteld om een onderzoeksmissie te starten naar de problematiek. De Europese merkenvereniging AIM reageert positief: ze wijst erop dat prijsverschillen binnen de Europese eenheidsmarkt veroorzaakt worden door verschillen in regelgeving over verpakkingen, etikettering, transport en taksen, onder andere. Dat is ook het standpunt van de Belgische voedingsfederatie Fevia, die de discussie rond leverbeperkingen eerder al met “het monster van Loch Ness” vergeleek.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 juni, 2025
    Festivalkoorts treft ook Belgische supermarkten

    Nu grote zomerfestivals als Graspop, Rock Werchter, Dour en Tomorrowland voor de deur staan, hopen Colruyt, Albert Heijn en Carrefour elk op hun manier in de gunst te komen van de festivalgangers.

  • icon
    Food16 juni, 2025
    Beperkte vakbondsacties houden aan bij Lidl

    In enkele Waalse supermarkten van Lidl houden de vakbonden opnieuw protestacties. De acties zijn een gevolg van mislukt overleg met de directie rond de werkdruk in de winkels.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN