RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Iedereen boos – het foodnieuws deze week

icon
Food16 september, 2016

Waarom willen foodmerken van hun fabrieken af? En waarom is iedereen boos op Ahold Delhaize? RetailDetail Food blikt terug op de week.  

Uitzonderlijke démarche

Ja, het zat er weer bovenarms op, afgelopen week: merkfabrikanten in België en Nederland hebben via hun belangenvertegenwoordigers BABM en FNLI aan Ahold Delhaize laten weten dat ze niet akkoord gaan met de kortingen die de retailer van hen eist – met terugwerkende kracht bovendien. Zo’n démarche is behoorlijk uitzonderlijk, wat erop wijst dat de fabrikanten zich echt wel zwaar geschoffeerd voelen door de manier waarop de onderhandelingen in Breda verlopen. Toch blijft Ahold Delhaize volhouden dat het de regels op de eerlijke handelspraktijken respecteert en dat er nog geen bruggen zijn opgeblazen. Tja, wij waren er niet bij… 

 

De merkfabrikanten zijn echter niet de enigen die boos zijn op de nieuwe fusiegroep. Ook de landbouwsector voelt de bui al hangen: als voedingsfabrikanten hun prijzen moeten verlagen, dan gaan ze wellicht op hun beurt hun leveranciers onder druk zetten. En de boeren verdienen nu al het zout op de patatten niet. Ze dreigen daarom al bij voorbaat met een soort boycot, waarbij ze consument willen oproepen om niet meer bij Delhaize en Albert Heijn te winkelen. 

 

Onze gratis tip aan die voedingsfabrikanten: ze kunnen alvast beginnen besparen op additieven. Want daar heeft de consument een hekel aan…

 

Speculatie

Houdt het daarmee op? Nee hoor: in Nederland zijn ook de franchisenemers boos op Ahold Delhaize. Zo boos zelfs dat het tot een rechtszaak komt die wel eens verstrekkende gevolgen zou kunnen hebben: sommigen speculeren al over het einde van franchising bij Albert Heijn. 

 

Tot nader order echter zijn de Belgische franchisenemers van de groep niet boos. Of niet openlijk in elk geval. Integendeel: sommigen lijken vol verwachting uit te kijken naar de resultaten van de negotiaties, hopend op lagere prijzen en hogere marges. Het paradijs, quoi. 

 

En of ook wij boos zijn op Ahold Delhaize? Nee, niet echt. Het nieuws, de lekken en de speculaties rond de initiatieven van de fusiegroep zorgen voor flink wat stof en voor hogere leescijfers bij RetailDetail. Zo zie je maar weer. Waar er verliezers zijn, vind je altijd ook winnaars. Wat niet wegneemt dat ook wij duimen voor een constructieve wending in deze zaak, voor alle duidelijkheid. Op de langere termijn zouden we graag nog wat lezers overhouden, namelijk, en dan is een kaalslag in de sector zeker niet de gewenste uitkomst. 

 

Made in Belgium

Zo’n kaalslag leek er donderdag een beetje aan te komen, met twee opmerkelijke berichten op één dag tijd. In de file op de Brusselse ring zullen we niet lang meer kunnen genieten van die heerlijke koffiegeur, zo blijkt, aangezien Douwe Egberts er zijn fabriek wil sluiten. Toch wel het einde van een tijdperk, niet? Uiteraard zijn vakbonden en personeel erg boos. 

In Halle zullen de mensen nog wel kunnen blijven genieten van de chocoladegeur, daarentegen. Mondelez wil dan wel af van de fabriek aldaar, maar het heeft al een solvabele koper gevonden in de groep Barry Callebaut. Terwijl andere producenten ons land ontvluchten wegens te hoge kosten, blijft het label ‘made in Belgium’ voor chocolade immers wel een waardevolle troef. Zo eindigen we toch nog op een positieve noot. Tot volgende week!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN