RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Coca-Cola
  • Onderwerpen Innovatie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Twee jaar om nieuwe frisdrank te ontwikkelen: “Van 400 smaken hielden we er zes over”

icon
Food4 april, 2023

Hoe ontwikkel je een compleet nieuw merk met unieke smaken voor een veeleisende doelgroep? RetailDetail kreeg een exclusieve blik achter de schermen van het Europese innovatiecentrum van Coca-Cola in Anderlecht, waar zopas Royal Bliss het licht zag.  

Het tweede grootste ter wereld

Over de ultrageheime formule die de unieke smaak van Coca-Cola bepaalt, doen heel wat mysterieuze verhalen de ronde. Uiteindelijk heeft élk product van de frisdrankgigant een uniek recept, en vaak is dat ontwikkeld in het Research & Development Center van Coca-Cola in Anderlecht: het tweede grootste innovatiecentrum ter wereld van de producent, na dat van de hoofdzetel in Atlanta.

Hier ontwikkelt het bedrijf nieuwe producten, herformuleringen en verpakkingen voor twee miljard consumenten in 122 landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het is bovendien het wereldwijde onderzoeks- en ontwikkelingscentrum voor plantaardige dranken, het koffiemerk Costa en de categorie frisdranken voor volwassenen (“adult sparkling”, in de termen van het huis).

Blik achter de schermen

Hier werken 84 experts en wetenschappers, die elk jaar 300 nieuwe recepten, smaken en verpakkingsoplossingen bedenken. Ze hebben de beschikking over een “bibliotheek” van wel 1.600 verschillende smaken. Sinds 2010 ontwikkelde dat team hier al 280 geherformuleerde dranken, met als één van de belangrijkste aandachtspunten: een lager suiker- en caloriegehalte. Vergeleken met 2016 bevat Fanta nu bijvoorbeeld al 25% minder suiker, Sprite zelfs 33% minder. Tegen 2025 moet het gemiddelde suikergehalte per liter voor het volledige productportfolio 10% lager liggen.

Wat hier gebeurt, blijft uiteraard achter gesloten deuren: ook de medewerkers van het Coca-Cola hoofdkantoor aan de Bergensesteenweg komen hier niet zomaar binnen. Dat RetailDetail heel uitzonderlijk een blik achter de schermen kreeg, heeft alles te maken met een belangrijke lancering voor het bedrijf. De nieuwste telg van het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum is namelijk een compleet nieuw merk: Royal Bliss vervangt de bestaande merken Fïnley en Nordic Mist en richt zich expliciet tot een volwassen publiek, vertelt marketingdirecteur Aline Lemaire.

Nieuw ritueel

De ambities zijn niet mis. “De categorie ‘adult sparkling’ groeide al met 18% vergeleken met de pre-Covidperiode en vertegenwoordigt een omzet van 150 miljoen euro in de retail. Vooral het gebruiksmoment na het werk, in de vroege avond, groeit sterk. Tijdens de lockdowns, toen veel mensen van thuis uit moesten werken, werd het belangrijk om een pauzemoment te beleven na het werk. Dat werd een soort nieuw ritueel, en dat bleef ook zo na Covid. Daar speelt Royal Bliss op in met de slagzin “You owe it to yourself”. Het merk moedigt mensen aan om een momentje voor zichzelf te nemen.”

De doelgroep van Royal Bliss? Mensen tussen 25 en 39, volwassen consumenten die meer gesofisticeerde dranken verwachten. De producten hebben dan ook een rijke en subtiele smaak, met een toets van fruit en “botanicals” of aromatische kruiden met relaxerende eigenschappen, zoals lavendel, citroengras, ylang ylang, munt, jasmijn…. De drankjes zijn bovendien 100% natuurlijk en een deel van het assortiment is laag in calorieën. Je kan ze puur drinken, of als mixer gebruiken voor mocktails en cocktails.

De lat ligt hoog

Lien Hendrickx leidde het team dat de nieuwe mixers ontwikkelde. Ze werkt al vijftien jaar in het R&D Center. Maar hoe begin je aan de ontwikkeling van zo’n nieuw gamma? “We vertrekken vanuit een trend, een concept of wat wij een ‘need state’ noemen, een consumentennood. In dit geval was dat de vraag van volwassen consumenten naar een frisdrank met een wat complexere smaak dan Fanta. We bevroegen consumenten over botanicals en deden wetenschappelijk onderzoek naar de relaxerende eigenschappen van kruiden.”

Daarna volgde de fase van het ‘prototyping’: “We gaan eerst smaken proeven met professionals, zoals bartenders. Met hen testen we ook mogelijke combinaties met sterkedrank. Daarna volgden consumententests in heel Europa. We brengen in verschillende landen immers verschillende smaken uit. De lat ligt hoog: elk product dat we op de markt brengen, moet minstens even goed zijn of beter dat de marktleider. In het geval van tonics bijvoorbeeld, meten we ons aan Schweppes of Fever Tree.”

Twee jaar durend ontwikkelingsproces

Hoe ernstig de proeverijen verlopen, mochten we zelf ondervinden in het proeflab. Testpersonen zitten in hokjes, om elkaar niet te beïnvloeden. De drankjes worden op kamertemperatuur geserveerd, omdat dan de smaken beter tot uiting komen. Het licht kleurt rood, zodat je de kleur van de drankjes niet ziet. De kleur neemt onze hersenen immers in de maling en beïnvloedt de smaakperceptie: hetzelfde drankje lijkt met een roze kleur anders te smaken dan wanneer het transparant is. Bizar!

Het totale ontwikkelingsproces voor Royal Bliss nam twee jaar in beslag. “We hebben uiteindelijk wel 400 mixers getest om zes definitieve smaken over te houden voor de Belgische markt. Er zullen er meer volgen. We lieten de producten proeven door 3.200 Europese consumenten en acht “mixologen”. Van de zeventig botanicals die we testten, hielden we er elf over die met relaxatie worden geassocieerd.” In een laatste fase testte de fabrikant ook de productie en de stabiliteit van de formule. Achter het onderzoekscentrum in Anderlecht bevindt zich een kleine testfabriek. Pas dan is het merk klaar voor de uitrol.

Stevig activatieplan

Royal Bliss komt in zes verfijnde smaken: Pink Aromatic Berry met toetsen van gemengde bessen en jasmijn; Agrumes & Ylang Ylang; Tonic Water met toetsen van citroen, limoen en citroengras; Zero Signature Tonic Water met nuances van yuzu en mandarijn; Bitter Lemon met een vleugje lavendel en tot slot Lime & Mint.

Het merk werd recent al gelanceerd in de horeca en stroomt nu ook de retail binnen. Om de nieuwe drankjes onder de aandacht van de doelgroep te brengen zijn proeverijen essentieel. Coca-Cola voorziet ook televisiecampagnes, zet influencers en merkambassadeurs in en heeft een sterk activatieplan klaar voor de retail. Kan zo’n lancering nog mislukken, na dat zorgvuldige ontwikkelingstraject? “We zijn er vrij gerust in”, klinkt het.  

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Hoe ontwikkel je een compleet nieuw merk met unieke smaken voor een veeleisende doelgroep? RetailDetail kreeg een exclusieve blik achter de schermen van het Europese innovatiecentrum van Coca-Cola in Anderlecht, waar zopas Royal Bliss het licht zag.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food26 september, 2023
    Colruyt schrapt “onbewaakte” wijnproevertjes

    Zomaar wijn inschenken bij het winkelen, het is niet meer van deze tijd, vinden ze bij Colruyt. De bekende wijnproevertjes worden vervangen door bemande proeverijen, met meer service en tips.

  • icon
    Food25 september, 2023
    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

    De stopzetting van supermarktketens Match en Smatch doet opnieuw vragen rijzen over de verdere toekomst van de groep Louis Delhaize in België. Vooral het lot van de zeven Cora-hypermarkten lijkt erg onzeker.

  • icon
    Food25 september, 2023
    Aldi vereenvoudigt huismerken: Pirato wordt Sun Snacks

    Het bekende chips(huis)merk Pirato verdwijnt uit de winkelrekken: Aldi kiest ervoor om de internationale merknaam Sun Snacks ook in België voor chips te gebruiken. Ook andere huismerken gaan overigens met pensioen.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN