BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever: ‘ten minste houdbaar tot’ wordt ‘ten minste houdbaar tot, vaak goed na’

iconFood16 september, 2019

Unilever, Carlsberg en Arla Foods gaan de houdbaarheidsdatum aanpassen op enkele van hun producten. De gekende melding ‘ten minste houdbaar tot’ zal uitgebreid worden met de tekst ‘vaak goed na’. Op die manier willen de producenten voorkomen dat consumenten perfect eetbare producten systematisch weggooien.

 

Verspilling

De toevoeging ‘vaak goed na’ is een gezamenlijk initiatief van de Deense start-up Too Good To Go en een aantal grote voedselproducenten als Unilever, Carlsberg en Arla Foods. Bedoeling is verspilling te voorkomen. Naar schatting een derde van alle voor mensen geproduceerde voedsel ter wereld gaat op een of andere manier verloren. In de geïndustrialiseerde landen is de verspilling het grootst bij de eindconsument.

 

53% van de consumenten kent het verschil niet tussen ‘ten minste houdbaar tot’ (THT) en ‘te gebruiken tot’ (TGT), zegt Mette Lykke, CEO van Too Good To Go aan Foodnavigator. Nochtans hebben die twee totaal verschillende betekenissen. Een TGT-datum staat enkel op zeer bederfbare producten zoals bijvoorbeeld vlees. Van het eten ervan na de aangegeven datum, kan je dan ook erg ziek worden. Daartegenover staat een THT-datum, die enkel een indicatie inhoudt van de houdbaarheid van het product. Na het verstrijken van de datum, kan de kwaliteit of het uitzicht weliswaar achteruitgaan, maar kan het product vaak wel nog veilig gegeten worden. “Door er ‘vaak goed na’ aan toe te voegen wilden we dat duidelijk maken”, aldus Lykke.

 

Unilever gaat de nieuwe tekst gebruiken voor 3 nieuwe Knorr mini meals, die deze herfst in Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland op de markt komen. Het voedingsconcern bekijkt ook de mogelijkheden om de tekst in andere landen te implementeren, maar moet wel rekening houden met lokale wettelijke voorschriften.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Unilever, Carlsberg en Arla Foods gaan de houdbaarheidsdatum aanpassen op enkele van hun producten. De gekende melding ‘ten minste houdbaar tot’ zal uitgebreid worden met de tekst ‘vaak goed na’. Op die manier willen de producenten voorkomen dat consumenten perfect eetbare producten systematisch weggooien.   Verspilling De toevoeging ‘vaak goed na’ is een gezamenlijk initiatief van de Deense start-up Too Good To Go en een aantal grote voedselproducenten als Unilever, Carlsberg en Arla Foods. Bedoeling is verspilling te voorkomen. Naar schatting een derde van alle voor mensen geproduceerde voedsel ter wereld gaat op een of andere manier verloren. In de...

Meer Food
Bekijk meer
  • Getir Londen
    iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen

    The sky is dan toch niet the limit voor flitsbezorgers: meteen na Gorillas kondigen ook Getir en Zapp aan dat ze dringend moeten bezuinigen.

  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer

    Colruyt verandert zijn prijsaanduidingen: op de prijsetiketten zien klanten niet langer wanneer de prijs is verlaagd in reactie op de concurrentie. Alleen eigen promo’s staan voortaan in het rood.

  • iconFood25 mei, 2022
    Carrefour ontkent geruchten over verkoop Poolse winkels

    Carrefour ontkent dat het zijn Poolse supermarkten zou hebben verkocht aan het investeringsfonds Mid Europa Partners. Poolse media hadden dat nieuws woensdagochtend gemeld. De Franse supermarktgroep tekent mooie groeicijfers op in Polen.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconVrije tijd27 mei, 2022
    Woluwe verwelkomt derde Brusselse Fnac
  • iconFood27 mei, 2022
    Quick commerce krijgt klappen: nog twee flitsbezorgers moeten inkrimpen
  • iconFood25 mei, 2022
    Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer
  • iconMode25 mei, 2022
    Stormloop op dubbel zo dure handtassen van Chanel
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be