Van Ossel: “Colruyt moet aan huis gaan leveren” | RetailDetail

Van Ossel: “Colruyt moet aan huis gaan leveren”

Van Ossel: “Colruyt moet aan huis gaan leveren”
Shutterstock

Volgens retailexpert Gino Van Ossel kan Colruyt het niet langer maken om online bestellingen niet aan huis te leveren. Daarnaast verwacht hij dat er in de toekomst heel wat kleinere webwinkels failliet zullen gaan.

Niet dezelfde fout maken

In België was er lange tijd geen enkele supermarkt die online bestellingen aan huis leverde, maar Delhaize doet dat wel en dat lijkt zijn vruchten af te werpen: “Sinds Delhaize thuis levert, zijn ze een stukje marktaandeel in het onlinesegment aan het winnen”, zegt Van Ossel aan De Standaard. De professor denkt dan ook dat Colruyt niet langer kan achterblijven, want anders maakt het dezelfde fout als bij Collishop: daar heeft Colruyt lang gewacht met het aanbieden van thuisleveringen, waardoor vooral bol.com in dat gat is kunnen springen.

 

“Ik ben er zeker van dat Bol.com in speelgoed al meer verkoopt dan de Dreamland-keten van Colruyt”, zegt Van Ossel. “Colruyt heeft de onlineverkoop met de handrem op gepromoot.” Nochtans is Collishop naar eigen zeggen inclusief leveringskosten nog altijd de goedkoopste. “Maar de klant die al veel bij Bol.com bestelt, bestelt dat extra product gewoon ook daar. De strategie van aparte transparante kosten is niet slim”, aldus Van Ossel.

 

Dat Colruyt het bij niet-voeding in de online wereld niet al te best doet, wordt ook onderschreven door Jef Colruyt. “We gaan er flink in investeren, maar maybe the game is over”, zei hij al in september.

 

Rendabiliteit

De terughoudendheid van Colruyt heeft waarschijnlijk ook te maken met de rendabiliteit van de online verkoop: zo zou Bol.com een negatieve marge van 1 tot 2% hebben, maar volgens Van Ossel komt daar stilaan verandering in. Volgens hem zullen de marketingkosten stilaan dalen en zullen er steeds meer schaalvoordelen komen. Bovendien worden grote webshops steeds meer ingezet als marktplaats en verdienen ze meer aan reclame-inkomsten van externe verkopers die op het platform moeten adverteren.

 

In een categorie als boeken moet er zelfs al winst worden gemaakt. “Het hangt zowel van de productcategorie af als van het aantal klanten in de straat aan wie je levert. Hoe meer stops per kilometer, hoe beter.”

 

Tot slot verwacht Van Ossel dat er in de nabije toekomst heel wat kleinere webshops zullen sneuvelen. “Heel veel webwinkels zullen failliet gaan. De markt is aan de groten die consolidatiekracht hebben”, besluit hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top