Van Ossel: “Colruyt moet aan huis gaan leveren” | RetailDetail

Van Ossel: “Colruyt moet aan huis gaan leveren”

Van Ossel: “Colruyt moet aan huis gaan leveren”
Shutterstock

Volgens retailexpert Gino Van Ossel kan Colruyt het niet langer maken om online bestellingen niet aan huis te leveren. Daarnaast verwacht hij dat er in de toekomst heel wat kleinere webwinkels failliet zullen gaan.

Niet dezelfde fout maken

In België was er lange tijd geen enkele supermarkt die online bestellingen aan huis leverde, maar Delhaize doet dat wel en dat lijkt zijn vruchten af te werpen: “Sinds Delhaize thuis levert, zijn ze een stukje marktaandeel in het onlinesegment aan het winnen”, zegt Van Ossel aan De Standaard. De professor denkt dan ook dat Colruyt niet langer kan achterblijven, want anders maakt het dezelfde fout als bij Collishop: daar heeft Colruyt lang gewacht met het aanbieden van thuisleveringen, waardoor vooral bol.com in dat gat is kunnen springen.

 

“Ik ben er zeker van dat Bol.com in speelgoed al meer verkoopt dan de Dreamland-keten van Colruyt”, zegt Van Ossel. “Colruyt heeft de onlineverkoop met de handrem op gepromoot.” Nochtans is Collishop naar eigen zeggen inclusief leveringskosten nog altijd de goedkoopste. “Maar de klant die al veel bij Bol.com bestelt, bestelt dat extra product gewoon ook daar. De strategie van aparte transparante kosten is niet slim”, aldus Van Ossel.

 

Dat Colruyt het bij niet-voeding in de online wereld niet al te best doet, wordt ook onderschreven door Jef Colruyt. “We gaan er flink in investeren, maar maybe the game is over”, zei hij al in september.

 

Rendabiliteit

De terughoudendheid van Colruyt heeft waarschijnlijk ook te maken met de rendabiliteit van de online verkoop: zo zou Bol.com een negatieve marge van 1 tot 2% hebben, maar volgens Van Ossel komt daar stilaan verandering in. Volgens hem zullen de marketingkosten stilaan dalen en zullen er steeds meer schaalvoordelen komen. Bovendien worden grote webshops steeds meer ingezet als marktplaats en verdienen ze meer aan reclame-inkomsten van externe verkopers die op het platform moeten adverteren.

 

In een categorie als boeken moet er zelfs al winst worden gemaakt. “Het hangt zowel van de productcategorie af als van het aantal klanten in de straat aan wie je levert. Hoe meer stops per kilometer, hoe beter.”

 

Tot slot verwacht Van Ossel dat er in de nabije toekomst heel wat kleinere webshops zullen sneuvelen. “Heel veel webwinkels zullen failliet gaan. De markt is aan de groten die consolidatiekracht hebben”, besluit hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.