Vandeboer.be wil supermarkten uitschakelen in de Kempen | RetailDetail

Vandeboer.be wil supermarkten uitschakelen in de Kempen

Vandeboer.be wil supermarkten uitschakelen in de Kempen
Foto: Shutterstock

Met Vandeboer.be ziet een nieuw korteketen-initiatief in de Kempen het daglicht. Het platform, opgericht in Balen, laat consumenten rechtstreeks bestellen bij een vijftiental landbouwers uit de regio.

 

“Om de supermarkten uit te schakelen”

Het platform wil de keten tussen de landbouwer-producent en de consument zo kort mogelijk maken. Oprichters Stijn Frans en Noor Op de Beeck willen met hun onlineplatform “de producent rechtstreeks laten leveren aan de consument via hoevewinkels”, vertellen ze aan Made in Kempen.

 

“De bedoeling van heel het systeem is om de supermarkten uit te schakelen”, legt Op de Beeck uit. Er is acht maanden aan het platform gewerkt en vandaag kunnen consumenten er bestellen bij een 15-tal lokale producenten uit de Kempen. Momenteel zijn er vier afhaalpunten, waar mensen hun bestellingen – op een vooraf meegedeeld tijdstip – kunnen ophalen en nog betalen.

 

“Snel grotere volumes”

Per afhaalpunt verschilt het aanbod weliswaar: niet elke deelnemende boer levert in elke hoevewinkel. De beschikbare afhaalpunten bevinden zich tot nu toe in Olmen, in Geel en in Retie, maar de oprichters willen snel extra afhaalpunten aanbieden. “De uitdaging bestaat er nu in eerste instantie in om de bestellingen en leveringen vlot te laten verlopen. De boeren gaan hun bestellingen zelf leveren aan het afhaalpunt. Het doel is om snel grotere volumes te creëren”, aldus de initiatiefnemers.

 

Vandeboer.be hoopt zich ook buiten de Kempen te kunnen vestigen en wil in eerste instantie uitbreiden naar Limburg en Vlaams-Brabant. Het zoekt daarvoor nog zowel afhaalpunten als producenten. Participerende boeren dienen erkend te zijn door het FAVV.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.