Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen | RetailDetail

Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen

Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen
Shutterstock

De verkoop bij gespecialiseerde voedingswinkels is het voorbije anderhalf jaar bijna constant gedaald in België. Het voorbije jaar daalde de verkoop met 5,4% en in de laatste twintig jaar gaat het zelfs over een terugval van 40%.

Verschuiving naar supermarkten

Die dalende verkoop is het gevolg van een aantal factoren. Om te beginnen zijn er gewoon minder speciaalzaken, maar langs de andere kant staat de verkoop in de overgebleven winkels ook steeds meer onder druk. “We zien op alle domeinen een verschuiving naar de supermarkten, en dan vooral de buurtsupermarkten”, zegt Luc Ardies, retailexpert bij ­ondernemersorganisatie Unizo. Die trend wordt ook onderschreven door handelaars die enkele jaren geleden de concurrentie kregen van een buurtsupermarkt.

 

“Dat kostte me zeker 20 procent omzet. Ik verkocht niet minder vlees, maar wel minder groenten, fruit en conserven”, zegt een slager over de opening van een vestiging van buurtwinkelketen OKay ongeveer 5 jaar geleden.

 

Minder winkelbezoeken

Bovendien gaat de Belg steeds minder naar de winkel. Een twintigtal jaar geleden bezocht een Belgisch gezin nog 200 keer per jaar de winkel. Momenteel is dat gedaald naar 154 bezoeken en die trend blijft zich doorzetten. Dat komt omdat consumenten steeds vaker naar de supermarkt trekken, waar ze dan in één keer al hun boodschappen doen. Zo bleek vorige maand dat de Belgische consument voor het eerst meer dan de helft van zijn brood bij de supermarkt koopt.

 

Volgens Unizo zal de daling zich blijven doorzetten, maar gaat het wel vaak over een natuurlijke sanering. “Op individueel niveau zijn dat meestal geen familiedrama’s. De zaakvoerder heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en vindt geen overnemer. Zo heb je een natuurlijke sanering, die heel geleidelijk plaatsvindt”, aldus Ardies. Hij verwacht dan ook dat de betere handelaar nog steeds zijn plaats zal hebben in het retaillandschap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.