Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen

Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen
Shutterstock

De verkoop bij gespecialiseerde voedingswinkels is het voorbije anderhalf jaar bijna constant gedaald in België. Het voorbije jaar daalde de verkoop met 5,4% en in de laatste twintig jaar gaat het zelfs over een terugval van 40%.

Verschuiving naar supermarkten

Die dalende verkoop is het gevolg van een aantal factoren. Om te beginnen zijn er gewoon minder speciaalzaken, maar langs de andere kant staat de verkoop in de overgebleven winkels ook steeds meer onder druk. “We zien op alle domeinen een verschuiving naar de supermarkten, en dan vooral de buurtsupermarkten”, zegt Luc Ardies, retailexpert bij ­ondernemersorganisatie Unizo. Die trend wordt ook onderschreven door handelaars die enkele jaren geleden de concurrentie kregen van een buurtsupermarkt.

 

“Dat kostte me zeker 20 procent omzet. Ik verkocht niet minder vlees, maar wel minder groenten, fruit en conserven”, zegt een slager over de opening van een vestiging van buurtwinkelketen OKay ongeveer 5 jaar geleden.

 

Minder winkelbezoeken

Bovendien gaat de Belg steeds minder naar de winkel. Een twintigtal jaar geleden bezocht een Belgisch gezin nog 200 keer per jaar de winkel. Momenteel is dat gedaald naar 154 bezoeken en die trend blijft zich doorzetten. Dat komt omdat consumenten steeds vaker naar de supermarkt trekken, waar ze dan in één keer al hun boodschappen doen. Zo bleek vorige maand dat de Belgische consument voor het eerst meer dan de helft van zijn brood bij de supermarkt koopt.

 

Volgens Unizo zal de daling zich blijven doorzetten, maar gaat het wel vaak over een natuurlijke sanering. “Op individueel niveau zijn dat meestal geen familiedrama’s. De zaakvoerder heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en vindt geen overnemer. Zo heb je een natuurlijke sanering, die heel geleidelijk plaatsvindt”, aldus Ardies. Hij verwacht dan ook dat de betere handelaar nog steeds zijn plaats zal hebben in het retaillandschap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top