Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen

Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen
Shutterstock

De verkoop bij gespecialiseerde voedingswinkels is het voorbije anderhalf jaar bijna constant gedaald in België. Het voorbije jaar daalde de verkoop met 5,4% en in de laatste twintig jaar gaat het zelfs over een terugval van 40%.

Verschuiving naar supermarkten

Die dalende verkoop is het gevolg van een aantal factoren. Om te beginnen zijn er gewoon minder speciaalzaken, maar langs de andere kant staat de verkoop in de overgebleven winkels ook steeds meer onder druk. “We zien op alle domeinen een verschuiving naar de supermarkten, en dan vooral de buurtsupermarkten”, zegt Luc Ardies, retailexpert bij ­ondernemersorganisatie Unizo. Die trend wordt ook onderschreven door handelaars die enkele jaren geleden de concurrentie kregen van een buurtsupermarkt.

 

“Dat kostte me zeker 20 procent omzet. Ik verkocht niet minder vlees, maar wel minder groenten, fruit en conserven”, zegt een slager over de opening van een vestiging van buurtwinkelketen OKay ongeveer 5 jaar geleden.

 

Minder winkelbezoeken

Bovendien gaat de Belg steeds minder naar de winkel. Een twintigtal jaar geleden bezocht een Belgisch gezin nog 200 keer per jaar de winkel. Momenteel is dat gedaald naar 154 bezoeken en die trend blijft zich doorzetten. Dat komt omdat consumenten steeds vaker naar de supermarkt trekken, waar ze dan in één keer al hun boodschappen doen. Zo bleek vorige maand dat de Belgische consument voor het eerst meer dan de helft van zijn brood bij de supermarkt koopt.

 

Volgens Unizo zal de daling zich blijven doorzetten, maar gaat het wel vaak over een natuurlijke sanering. “Op individueel niveau zijn dat meestal geen familiedrama’s. De zaakvoerder heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en vindt geen overnemer. Zo heb je een natuurlijke sanering, die heel geleidelijk plaatsvindt”, aldus Ardies. Hij verwacht dan ook dat de betere handelaar nog steeds zijn plaats zal hebben in het retaillandschap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top