Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen

Verkoop gespecialiseerde voedingswinkels blijft dalen
Shutterstock

De verkoop bij gespecialiseerde voedingswinkels is het voorbije anderhalf jaar bijna constant gedaald in België. Het voorbije jaar daalde de verkoop met 5,4% en in de laatste twintig jaar gaat het zelfs over een terugval van 40%.

Verschuiving naar supermarkten

Die dalende verkoop is het gevolg van een aantal factoren. Om te beginnen zijn er gewoon minder speciaalzaken, maar langs de andere kant staat de verkoop in de overgebleven winkels ook steeds meer onder druk. “We zien op alle domeinen een verschuiving naar de supermarkten, en dan vooral de buurtsupermarkten”, zegt Luc Ardies, retailexpert bij ­ondernemersorganisatie Unizo. Die trend wordt ook onderschreven door handelaars die enkele jaren geleden de concurrentie kregen van een buurtsupermarkt.

 

“Dat kostte me zeker 20 procent omzet. Ik verkocht niet minder vlees, maar wel minder groenten, fruit en conserven”, zegt een slager over de opening van een vestiging van buurtwinkelketen OKay ongeveer 5 jaar geleden.

 

Minder winkelbezoeken

Bovendien gaat de Belg steeds minder naar de winkel. Een twintigtal jaar geleden bezocht een Belgisch gezin nog 200 keer per jaar de winkel. Momenteel is dat gedaald naar 154 bezoeken en die trend blijft zich doorzetten. Dat komt omdat consumenten steeds vaker naar de supermarkt trekken, waar ze dan in één keer al hun boodschappen doen. Zo bleek vorige maand dat de Belgische consument voor het eerst meer dan de helft van zijn brood bij de supermarkt koopt.

 

Volgens Unizo zal de daling zich blijven doorzetten, maar gaat het wel vaak over een natuurlijke sanering. “Op individueel niveau zijn dat meestal geen familiedrama’s. De zaakvoerder heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en vindt geen overnemer. Zo heb je een natuurlijke sanering, die heel geleidelijk plaatsvindt”, aldus Ardies. Hij verwacht dan ook dat de betere handelaar nog steeds zijn plaats zal hebben in het retaillandschap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bio-Planet en Dreambaby samen van start in Marcinelle

23/08/2017

Colruyt-dochters Bio-Planet en Dreambaby hebben een nieuwe winkel geopend op een gezamenlijke site in Marcinelle (Charleroi). Voor de biosupermarkt is het de 26ste vestiging in België, voor de babyspecialist de 25ste en meteen ook de grootste in ons land.

Walmart kiest voor Google in strijd om digitale klant

23/08/2017

Walmart schakelt Google in in de strijd om de digitale koper. Vanaf eind september kunnen klanten van de Amerikaanse supermarktgigant via de Google Home-toepassing mondeling hun smartphone een bestelling plaatsen en die aan huis laten bezorgen.

Rudi Petit-Jean directeur Sligro-ISPC België

23/08/2017

Vanaf 15 oktober zal Rudi Petit-Jean aantreden als directeur van Sligro-ISPC in België. Hij wordt verantwoordelijk voor de integratie van het dit jaar overgenomen ISPC en de uitbouw van het vestigingennetwerk van Sligro-ISPC.

Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie

22/08/2017

Voedingsbedrijven Unilever en Nestlé gaan met de hulp van het Amerikaanse IBM blockchaintechnologie integreren in hun werking. Zo willen ze de logistieke keten nog beter in kaart brengen.

Delhaize pakt uit met assortiment ‘raw food’

22/08/2017

Delhaize heeft sinds gisteren enkele nieuwe producten toegevoegd aan het assortiment, die kunnen worden beschreven als ‘raw food’. Het gaat daarbij over enkele cakes die worden bereid met onbewerkte voedingsmiddelen.

Carrefour Market opent morgen in Berendrecht

22/08/2017

Op 23 augustus opent in Berendrecht een nieuwe vestiging van Carrefour Market. Die neemt zijn intrek in de voormalige AD Delhaize, die moest worden afgestoten in het kader van de fusie tussen Ahold en Delhaize.

Back to top