Voedingsindustrie wil duurzaam groeien op maat van kleine KMO’s

Voedingsindustrie wil duurzaam groeien

Voedingsindustrie wil duurzaam groeien
Shutterstock

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, koppelt verdere groei aan 19 uitdagingen en 76 concrete initiatieven voor een duurzamere sector. KMO’s krijgen daarin een centrale plaats.  

Gerichte initiatieven voor kleinere KMO’s

In haar derde duurzaamheidsverslag maakt Fevia zich sterk dat groei in de voedingssector slechts kan als alle spelers, groot en klein, van duurzaamheid een centrale pijler in hun beleid maken. Die sterke ambities wil de sectorfederatie ook concreet maken met 76 initiatieven. Die worden gekoppeld aan negentien uitdagingen, die Fevia kristalliseerde uit de dialoog die de organisatie voert met alle stakeholders, valt te lezen in een persbericht: “Onze ambities gelden voor de gehele sector, maar elk bedrijf legt daarbij natuurlijk eigen accenten. We mogen niet uit het oog verliezen dat de voedingssector in België voor 95% bestaat uit kmo's met minder dan 50 werknemers. Ook die kleinere bedrijven willen we helpen met zeer concrete initiatieven voor een duurzamere ontwikkeling”, aldus Guido Vanherpe, voorzitter van het comité duurzame ontwikkeling van Fevia.

 

Voorzien in drie tot vijf opleidingsdagen per jaar, 20% minder afval produceren, het waterverbuik met 15% terugdringen: het zijn slechts enkele streefdoelen die Fevia in concrete cijfers giet. Heel wat initiatieven helpen de bedrijven in ons land om ook daadwerkelijk hun stempel te drukken op een klimaat dat ten goede komt aan mens, maatschappij, planeet én welvaart.

 

Zo steunen initiatieven als het Convenant Evenwichtige Voeding of de Belgian Pledge de voedingsbedrijven om van de gezonde keuze ook de gemakkelijke keuze te maken. Een ander sprekend voorbeeld is de strijd tegen zwerfvuil, waaraan de verpakkende industrie jaarlijks zeventien miljoen euro bijdraagt via het initiatief De Mooimakers in Vlaanderen en BeWapp in Wallonië. Met deze en andere initiatieven hoopt Fevia de voedingsindustrie alvast een flink aantal stappen dichter te brengen bij een milieu-neutrale sector, met aandacht voor welzijn, faire handelspraktijken en stabiele tewerkstelling in binnen- en buitenland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top