RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom Jumbo zijn prijsstrategie bijstuurt

icon
Food29 februari, 2024

Jumbo stopt met regionale prijsverschillen en stapt ook deels af van zijn dagelijkse lageprijzenbeleid, om sterker in te zetten op prijspromoties. Met die ingrepen hoopt de retailer zijn concurrentiepositie te verbeteren.

Ingrepen

Topman Ton van Veen had het in januari al aangekondigd bij de presentatie van de (teleurstellende) jaarresultaten: Jumbo keert terug naar de basis, onder de noemer “Jumbo zoals Jumbo bedoeld is”. De supermarktketen heeft het immers moeilijk op de Nederlandse thuismarkt, met nu al twee opeenvolgende jaren van marktaandeelverlies, en investeert miljoenen in een moeizaam verlopende Belgische expansie.

Verschillende ingrepen zijn intussen bekend. De retailer let scherper op de kosten, neemt creatieve maatregelen om het toenemende winkeldiefstalprobleem aan te pakken, zet sterker in op het adverteerdersplatform Jumbo Retail Media en koopt voortaan Europees in met retailallianties Epic Partners en Everest – wat al tot zichtbare conflicten met merkleveranciers heeft geleid. Ook de prijsstrategie gaat minstens gedeeltelijk op de schop: twee concrete bijsturingen worden zichtbaar.

Perceptiestrijd

Tot voor kort werkte Jumbo in Nederland met vijf verschillende prijslijnen, in functie van de lokale concurrentie in elke regio. Daardoor betaalden klanten in het noorden en het zuidoosten van het land soms wat meer dan in de drukke Randstad, bijvoorbeeld. Sinds november vorig jaar zijn die prijslijnen stap voor stap op één niveau gebracht, bevestigt de retailer aan Distrifood. Zo merken klanten in het hele land het meteen wanneer de supermarktketen de prijzen structureel verlaagt.

Dat er in de nieuwe folder van deze week voor zowel Nederland als België opnieuw enkele 1+1 en 2+1 promoties te zien zijn, is ook geen toeval: in plaats van enkel de nadruk te leggen op een laag prijsniveau elke dag, zoekt Jumbo voortaan vaker de aandacht met in het oog springende aanbiedingen. Want inderdaad, de supermarktketen stond altijd voor een strategie van dagelijkse lage prijzen (de Engelstalige vakterm is Everyday Low Prices of EDLP), als onderdeel van de 7 Zekerheden. Hiermee onderscheidde de retailer zich van concurrenten die sterker focussen op een “high-low” aanpak, met opvallende wekelijkse promoties.

Maar in een markt die steeds meer promogedreven wordt – onder andere onder impuls van rivaal Albert Heijn – wordt zo’n strategie moeilijk houdbaar: je verliest als retailer de strijd om de aandacht van de shopper, die in inflatietijden gevoeliger wordt voor prijsimpulsen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    [Filet Pur] Fun fun fun

    Terwijl het hommeles is bij de ene discounter, rollen ze bij de andere lachend over de vloer. Geruchten zwellen aan over grote manoeuvres bij Carrefour – of heeft er iemand een zonneslag gekregen misschien? Filet Pur brengt verkoeling.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN