Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct | RetailDetail

Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct

Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct
Shutterstock

Tijdens de tweede erkenningsronde van 2017 zijn zes streekproducten bekroond met het label Streekproduct.be. Dat erkent dat de producten een jarenlange traditie kennen en gezien worden als een streekeigen product in de regio.

Oostendse oester

De zes producten die het label hebben gekregen zijn de Adriaan Brouwertaart uit Oudenaarde, de Bakkemoezevlaai uit Limburg, de Gentse vlaai, de Geuteling uit de Vlaamse Ardennen, de Geraardsbergse mattentaart en de Oostendse oester.

 

Die laatste heeft er al een rumoerige geschiedenis opzitten. Zo waren er in de 18e eeuw al oesterkwekerijen in Oostende, maar eind 19e en begin 20e eeuw was de belangrijkste periode voor de oester. In 1973 werd echter tijdelijk gestopt met de oesterkweek in Oostende, maar in 1995 werd die opnieuw opgepikt. Momenteel is de Oostendse Spuikom de enige plaats in Vlaanderen die goedgekeurd is voor de oesterteelt.

 

Voor de lokale producenten is de erkenning als streekproduct goed nieuws, want die gaat meestal gepaard met een sterke stijging in de verkoop. Vooral buiten de eigen regio stijgt de vraag dankzij het label Streekproduct.be. Dat is mede te danken aan de gezamenlijke promotie die VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) voert voor alle streekproducten.

 

Naast de nieuw erkende producten zijn ook onder andere congolaiskes, zure ouwels, zwarte pensen, grondwitloof en Hasseltse speculaas al beloond met het label Streekproduct.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.