Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct | RetailDetail

Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct

Zes producten erkend als Vlaams traditioneel streekproduct
Shutterstock

Tijdens de tweede erkenningsronde van 2017 zijn zes streekproducten bekroond met het label Streekproduct.be. Dat erkent dat de producten een jarenlange traditie kennen en gezien worden als een streekeigen product in de regio.

Oostendse oester

De zes producten die het label hebben gekregen zijn de Adriaan Brouwertaart uit Oudenaarde, de Bakkemoezevlaai uit Limburg, de Gentse vlaai, de Geuteling uit de Vlaamse Ardennen, de Geraardsbergse mattentaart en de Oostendse oester.

 

Die laatste heeft er al een rumoerige geschiedenis opzitten. Zo waren er in de 18e eeuw al oesterkwekerijen in Oostende, maar eind 19e en begin 20e eeuw was de belangrijkste periode voor de oester. In 1973 werd echter tijdelijk gestopt met de oesterkweek in Oostende, maar in 1995 werd die opnieuw opgepikt. Momenteel is de Oostendse Spuikom de enige plaats in Vlaanderen die goedgekeurd is voor de oesterteelt.

 

Voor de lokale producenten is de erkenning als streekproduct goed nieuws, want die gaat meestal gepaard met een sterke stijging in de verkoop. Vooral buiten de eigen regio stijgt de vraag dankzij het label Streekproduct.be. Dat is mede te danken aan de gezamenlijke promotie die VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) voert voor alle streekproducten.

 

Naast de nieuw erkende producten zijn ook onder andere congolaiskes, zure ouwels, zwarte pensen, grondwitloof en Hasseltse speculaas al beloond met het label Streekproduct.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid. De retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.