Zweedse rechter verbiedt ‘groene’ claim Coca-Cola Life

Zweedse rechter verbiedt ‘groene’ claim Coca-Cola Life

Coca-Cola heeft in Zweden ook in beroep ongelijk gekregen in een rechtszaak die draait rond zijn ‘groene’ frisdrankvariant met stevia, Coca-Cola Life. De rechter vindt verwijzingen naar de natuurlijke oorsprong van die zoetstof leugenachtig.

Niet van natuurlijke oorsprong

Coca-Cola mag zijn slogan “Gezoet met ingrediënten van natuurlijke oorsprong” niet meer gebruiken in Zweden. De rechter vindt dat de ‘groene’ variant van Coca-Cola zijn zoete smaak dankt aan “chemische getransformeerde substanties” en dus niet aan “ingrediënten die als dusdanig in de natuur voorkomen”. De slogan zet consumenten op het verkeerde been, zo vindt de rechter, en bijgevolg mag de frisdrankgigant die verwijzing niet langer gebruiken op zijn flessen, blikjes en in zijn reclame.

 

Coca-Cola was in augustus vorig jaar, toen het zijn Life-variant in Zweden lanceerde, door de Zweedse voedselautoriteit voor een administratieve rechtbank gedaagd en had daar in eerste aanleg ongelijk gekregen. De groep was tegen die uitspraak in beroep gegaan. Tevergeefs, zo blijkt nu.

 

Zweden geval apart?

Coca-Cola is niet meteen van plan zijn slogan in de andere landen aan te passen. “We respecteren de beslissing van de rechter in Zweden”, zegt communicatiemanager Laura Brems, maar ze wijst er meteen op dat de claim wordt “ondersteund door de industrierichtlijnen in andere landen” en dat Coca-Cola hem in een aantal markten zal blijven gebruiken.

 

“De bewuste claim wordt ondersteund door de richtlijnen binnen de industrie in verband met stevia-extract. In België zijn we volledig in lijn met de richtlijnen voor etikettering en reclame van de FOD Volksgezondheid. Dat was al zo voor de eerste Coca-Cola Life met 1/3 minder suiker – gelanceerd begin 2015 – en nu ook voor de nieuwe met 45% minder suiker. Op die laatste staat nu vermeld ‘met stevia extract’ en in voetnoot ‘steviolglycosiden’.” Die nieuwe Coca-Cola Life is op de Belgische markt sinds april van dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fastfoodketen Five Guys geeft Antwerpen Belgische primeur

18/12/2017

Op de De Keyserlei in Antwerpen opent binnenkort de eerste Belgische vestiging van de Amerikaanse fastfoodketen Five Guys. De huurovereenkomst voor het pand is ondertekend, de opening volgt begin volgend jaar.

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Toch stijgt de druk op de Halse supermarktketen.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Back to top