Zweedse rechter verbiedt ‘groene’ claim Coca-Cola Life

Zweedse rechter verbiedt ‘groene’ claim Coca-Cola Life

Coca-Cola heeft in Zweden ook in beroep ongelijk gekregen in een rechtszaak die draait rond zijn ‘groene’ frisdrankvariant met stevia, Coca-Cola Life. De rechter vindt verwijzingen naar de natuurlijke oorsprong van die zoetstof leugenachtig.

Niet van natuurlijke oorsprong

Coca-Cola mag zijn slogan “Gezoet met ingrediënten van natuurlijke oorsprong” niet meer gebruiken in Zweden. De rechter vindt dat de ‘groene’ variant van Coca-Cola zijn zoete smaak dankt aan “chemische getransformeerde substanties” en dus niet aan “ingrediënten die als dusdanig in de natuur voorkomen”. De slogan zet consumenten op het verkeerde been, zo vindt de rechter, en bijgevolg mag de frisdrankgigant die verwijzing niet langer gebruiken op zijn flessen, blikjes en in zijn reclame.

 

Coca-Cola was in augustus vorig jaar, toen het zijn Life-variant in Zweden lanceerde, door de Zweedse voedselautoriteit voor een administratieve rechtbank gedaagd en had daar in eerste aanleg ongelijk gekregen. De groep was tegen die uitspraak in beroep gegaan. Tevergeefs, zo blijkt nu.

 

Zweden geval apart?

Coca-Cola is niet meteen van plan zijn slogan in de andere landen aan te passen. “We respecteren de beslissing van de rechter in Zweden”, zegt communicatiemanager Laura Brems, maar ze wijst er meteen op dat de claim wordt “ondersteund door de industrierichtlijnen in andere landen” en dat Coca-Cola hem in een aantal markten zal blijven gebruiken.

 

“De bewuste claim wordt ondersteund door de richtlijnen binnen de industrie in verband met stevia-extract. In België zijn we volledig in lijn met de richtlijnen voor etikettering en reclame van de FOD Volksgezondheid. Dat was al zo voor de eerste Coca-Cola Life met 1/3 minder suiker – gelanceerd begin 2015 – en nu ook voor de nieuwe met 45% minder suiker. Op die laatste staat nu vermeld ‘met stevia extract’ en in voetnoot ‘steviolglycosiden’.” Die nieuwe Coca-Cola Life is op de Belgische markt sinds april van dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top