Zweedse rechter verbiedt ‘groene’ claim Coca-Cola Life | RetailDetail

Zweedse rechter verbiedt ‘groene’ claim Coca-Cola Life

Zweedse rechter verbiedt ‘groene’ claim Coca-Cola Life

Coca-Cola heeft in Zweden ook in beroep ongelijk gekregen in een rechtszaak die draait rond zijn ‘groene’ frisdrankvariant met stevia, Coca-Cola Life. De rechter vindt verwijzingen naar de natuurlijke oorsprong van die zoetstof leugenachtig.

Niet van natuurlijke oorsprong

Coca-Cola mag zijn slogan “Gezoet met ingrediënten van natuurlijke oorsprong” niet meer gebruiken in Zweden. De rechter vindt dat de ‘groene’ variant van Coca-Cola zijn zoete smaak dankt aan “chemische getransformeerde substanties” en dus niet aan “ingrediënten die als dusdanig in de natuur voorkomen”. De slogan zet consumenten op het verkeerde been, zo vindt de rechter, en bijgevolg mag de frisdrankgigant die verwijzing niet langer gebruiken op zijn flessen, blikjes en in zijn reclame.

 

Coca-Cola was in augustus vorig jaar, toen het zijn Life-variant in Zweden lanceerde, door de Zweedse voedselautoriteit voor een administratieve rechtbank gedaagd en had daar in eerste aanleg ongelijk gekregen. De groep was tegen die uitspraak in beroep gegaan. Tevergeefs, zo blijkt nu.

 

Zweden geval apart?

Coca-Cola is niet meteen van plan zijn slogan in de andere landen aan te passen. “We respecteren de beslissing van de rechter in Zweden”, zegt communicatiemanager Laura Brems, maar ze wijst er meteen op dat de claim wordt “ondersteund door de industrierichtlijnen in andere landen” en dat Coca-Cola hem in een aantal markten zal blijven gebruiken.

 

“De bewuste claim wordt ondersteund door de richtlijnen binnen de industrie in verband met stevia-extract. In België zijn we volledig in lijn met de richtlijnen voor etikettering en reclame van de FOD Volksgezondheid. Dat was al zo voor de eerste Coca-Cola Life met 1/3 minder suiker – gelanceerd begin 2015 – en nu ook voor de nieuwe met 45% minder suiker. Op die laatste staat nu vermeld ‘met stevia extract’ en in voetnoot ‘steviolglycosiden’.” Die nieuwe Coca-Cola Life is op de Belgische markt sinds april van dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top