BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven PLMA
  • Onderwerpen huismerken
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zwitserland is kampioen huismerken, België op tweede plaats

iconFood17 juni, 2022

In drie Europese landen vertegenwoordigden huismerken in 2021 meer dan de helft van de verkochte FMCG-volumes: Zwitserland, België en het Verenigd Koninkrijk.

Lager geprijsd

Liefst 57,6% van de verkochte producten in Zwitserse supermarkten zijn huismerken. Daarmee is Zwitserland Europees kampioen. De zilveren medaille is voor België, waar private label een aandeel heeft van 54,6%. Het podium wordt vervolledigd door het VK, met een volumeaandeel van 50,4% voor distributiemerken.

Het waarde-aandeel van die huismerken ligt doorgaans wel beduidend lager: een logisch gevolg van het feit dat supermarkten hun huismerken vaak inzetten als goedkoper alternatief voor A-merken. Zwitserland is een uitzondering: in omzet hebben huismerken daar een aandeel van 51,9%. In België is het verschil veel groter: private label vertegenwoordigt er een omzetaandeel van 36,3%, wat erop wijst dat huismerken er significant lager geprijsd zijn dan nationale merken.

Grote verschillen

Eén en ander blijkt uit de nieuwste editie van het International Private Label Yearbook, een uitgave van PLMA (de associatie van de huismerkfabrikanten) en onderzoeksbureau NielsenIQ. Al sinds 1998 geeft dat jaarboek een overzicht van de trends en cijfers voor huismerken in 18 Europese landen.

In precies de helft van de 18 onderzochte landen bedraagt het volumeaandeel van huismerken meer dan 40%. Al zijn er wel erg grote verschillen: Turkije is een opmerkelijke achterblijver, met een aandeel van amper 5,7% voor huismerken. Hier hebben de nationale merken het terrein nagenoeg voor zich alleen.

Pindakaas en surimi

Opmerkelijk: veruit de sterkst stijgende huismerkreferentie in België in 2021 was pindakaas, met een groei van liefst 35,2% in volume en 23,8% in waarde. De productcategorie met het hoogste aandeel private label is gerookte vis (93% in volume, 91,7% in waarde).

De grote winnaar in Nederland was surimi, met een groei van 23,5% in volume en 25,6% in waarde. De categorie met het hoogste aandeel onder huismerk in dat land is verse pizza (94,7% in volume, 95,4% in waarde).

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In drie Europese landen vertegenwoordigden huismerken in 2021 meer dan de helft van de verkochte FMCG-volumes: Zwitserland, België en het Verenigd Koninkrijk.

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood1 juli, 2022
    Frankrijk bant vegetarische “burgers” en “worstjes”

    In Frankrijk is het straks verboden om vleesvervangers burgers, worst of andere “dierlijke” benamingen te geven. De Franse agro-industrie wil de regel nu ook bij de Europese Unie doorduwen.

  • iconFood1 juli, 2022
    Filet Pur: The only way is up

    Enkel domoren verlagen de prijzen. Hoger moeten ze. Nog hoger! Onweerstaanbaar hoog zelfs. Of was het onuitstaanbaar? Filet Pur vlooit het uit. Profiteert ervan: ’t is de laatste voor de zomervakantie.

  • iconFood1 juli, 2022
    Unilever België-Luxemburg zet marketingdirecteur aan het hoofd

    Tom Smidts, op dit moment marketingdirecteur, wordt de nieuwe ‘Head of Country’ voor Unilever in België en Luxemburg. De managementwissel kadert in de internationale reorganisatie bij de merkproducent.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN