RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Comptoir des Cotonniers pioniert met “one-click shopping”

iconIn bleed10 juni, 2014

10.000 nieuwe boetieks ineens

De app die Comptoir des Cotonniers eind mei presenteerde, heeft de modeketen naar eigen zeggen toegelaten om “10.000 nieuwe boetieks” ineens te openen. Hoe dan? De mobiele applicatie, die vooral op smartphonegebruikers ‘on the go’ mikt, herkent alle mogelijke technologieën, van QR-code en ‘audio tags’ over video tot barcodes.

 

Op die manier kan zowat alles omgetoverd worden tot een verkooppunt: van een bushokje over een bistro-tafel tot de sjaal van een voorbijganger. Het volstaat dat Comptoir des Cottoniers er een ‘tag’ aan toevoegt, opdat consumenten het met de app kunnen scannen en vervolgens met één klik het gewenste product bestellen.

Ontwikkeld door Powa Technologies

De toepassing wordt mogelijk gemaakt door de technologie van Powatag, een mobiele applicatie gebouwd door de Britse technologie-ondernemer Dan Wagner. Wagner is een gekende figuur in de internetindustrie, waarin hij al sinds de jaren tachtig actief is. In 1984 richtte hij het bedrijf M.A.I.D (Marketing, Analysis & Information Database) op, waarmee hij één van de eerste Britse spelers in de internetwereld was. Zijn laatste zakelijke avontuur is Powa Technologies.

 

Powatag wordt door Wagner omschreven als een e-commerceplatform dat verschillende diensten bijeenbrengt in één applicatie, met als doel de online en offline wereld eenvoudig samen te brengen. Zo combineert de app twee belangrijke mobiele functies, namelijk een ‘mobile wallet’ en een ‘e-commerce plug-in’. Op die manier hoeven gebruikers geen aparte applicaties meer te gebruiken, maar kunnen ze vanaf nu ook “one-click shopping” gaan toepassen op alle items en producten die met Powatag uitgerust worden.

 

De applicatie maakt daarbij gebruik van een QR-lezer, maar ook van geluidskenmerken die door adverteerders ingebouwd kunnen worden in reclamefilmpjes of tv-programma’s. Daarnaast wordt er volop gewerkt aan een bluetooth beacon-toepassing, zodat Powatag-gebruikers ook promoties en berichten van een retailer kunnen ontvangen.

 

De meeste van deze technologieën zijn niet nieuw, maar Powatag is één van de eerste om al deze technologieën samen te brengen in één product, wat volgens Dan Wagner niet alleen handig is voor de gebruiker maar evengoed voor de retailer.

Wereldrecord ‘seed money’

Bij de lancering van de toepassing meldde Powatag dat er al wordt samengewerkt met 240 retailers en merken. Grote namen die de toepassing zullen gaan gebruiken, zijn naast Comptoir des Cottoniers onder andere de Franse supermarktgigant Carrefour, het muzieklabel Universal Music en sportgrootmachten Adidas en Reebok. “Maar daar stopt het niet mee”, zegt Dan Wagner ons. “Vanaf de officiële lancering zullen we elke week nieuwe grote namen kunnen toevoegen aan die lijst”.

 

Powatag heeft ook al steun gekregen van verschillende invloedrijke investeerders. Tijdens zijn eerste grote kapitaalronde heeft het maar liefst 96,7 miljoen dollar opgehaald. Dat is het grootste bedrag dat ooit opgehaald werd tijdens een dergelijke ronde. Google bijvoorbeeld slaagde er maar in om 25 miljoen dollar op te halen in zijn ‘seed capital round’.

 

“Alle puzzelstukken vallen in elkaar”

Het heeft desalniettemin negen jaar gekost om de applicatie en de technologie te krijgen waar die vandaag is. “Het was een zware en moeilijke periode,” zegt Dan. “Bij de lancering van M.A.I.D heb ik geleerd geduld te hebben als het om nieuwe technologie gaat. In de beginfases moet je vooral durven doorzetten.”

 

Het resultaat mag er zeker zijn: Powatag is een applicatie geworden die de industrie danig kan gaan beïnvloeden omdat ze perfect inspeelt op hét retailtopic van dit moment: ‘omnichannel retailing’.

 

“Alle puzzelstukken zijn in elkaar aan het vallen nu, op het ideale moment voor Powatag. En het bewijs is er, geen enkele start-up heeft al namen zoals Adidas kunnen strikken zonder zelfs maar een toonbaar product te hebben en zonder bezig te zijn met zeer baanbrekende technologie.”

 

Powatag hoopt dan ook snel te groeien en het komende jaar al richting de honderden miljoenen aan omzet te gaan. “Eén ding is zeker, we gaan de Amerikanen hiermee voor zijn”, zegt een strijdvaardige en ambitieuze Wagner.

 

Eerste Britse Google of Facebook?

Hoe de toekomst er voor Powatag uit gaat zien, zullen we weliswaar pas binnen enkele jaren weten. Verschillende ‘e-wallet’-diensten en andere ‘e-based’ concepten zijn al in stilte terug van het toneel verdwenen, omdat de consument er nog niet volledig klaar voor blijkt te zijn.

 

Maar Dan Wagner is een ambitieuze ondernemer die zich aan een voor een Brit atypische uitspraak waagt: “Het is een grote claim, en geen Britse gewoonte om te claimen dat we ergens de beste in zijn, zeker niet in de tech-industrie, maar met Powatag hebben we een echte Britse internetsensatie gebouwd. Dit kan de eerste Britse Google of Facebook gaan worden.”

 

{youtubejw}QLLMJPeclj8{/youtubejw}

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

10.000 nieuwe boetieks ineens De app die Comptoir des Cotonniers eind mei presenteerde, heeft de modeketen naar eigen zeggen toegelaten om “10.000 nieuwe boetieks” ineens te openen. Hoe dan? De mobiele applicatie, die vooral op smartphonegebruikers ‘on the go’ mikt, herkent alle mogelijke technologieën, van QR-code en ‘audio tags’ over video tot barcodes.   Op die manier kan zowat alles omgetoverd worden tot een verkooppunt: van een bushokje over een bistro-tafel tot de sjaal van een voorbijganger. Het volstaat dat Comptoir des Cottoniers er een ‘tag’ aan toevoegt, opdat consumenten het met de app kunnen scannen en vervolgens met één...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • iconIn bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • iconIn bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • iconAlgemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN