RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail RetailDay: met Lego-blokjes timmeren aan de weg

iconIn bleed9 september, 2014

Met Lego-blokjes timmeren aan de weg

Het congres, dat op 25 september zijn debuut maakt met het thema Retail Fast Forward, is opgedeeld in vier blokken die elk een sterke groei-opportuniteit vormen in de ‘nieuwe retail’. Zo gaat het eerste blok over hoe de retail kan blijven groeien in een wereld waarin de traditionele multimerkenwinkels steeds meer onder druk lijken te staan. Dit biedt echter nieuwe kansen voor monomerken, zoals onder meer Lego goed heeft gezien.

 

Het speelgoedmerk opent aan een gestaag tempo eigen winkels en verkoopt ook online direct aan consument, zonder echter de harmonie met de klassieke retailers uit het oog te verliezen. Ward Van Duffel, nota bene een Belg, is verantwoordelijk voor alle directe verkoop bij de Deense speelgoedgigant en zal op de RetailDetail RetailDay zijn visie op de toekomstige relaties tussen rechtstreekse en indirecte verkoop uit de doeken doen.

 

“Retailers zijn nog niet genoeg merkgericht”

Het tweede blok biedt een ‘fast forward’ in het domein van branding en marketing, een gebied dat inmiddels ook voor retailers van groot belang geworden is. “Retailers zijn vaak nog sterk gericht op de verkoop, maar minder op het creëren van een merk. Dat is logisch, dat zit in hun genen”, merkt Vlerick-docent en dagvoorzitter Gino Van Ossel op, “maar vandaag gaan de twee hand in hand.”

 

Hunkemöller is daarvan volgens de marketingspecialist een topvoorbeeld. CEO Philip Mountford heeft de lingerieketen met succes merkwaarde opgeplakt: “Je kan zeker niet zeggen dat Hunkemöller nog een ondergoedretailer van dertien in een dozijn is.”

 

Bij die merkcreatie speelt communicatie een cruciale rol. Daarbij is zoveel meer mogelijk dan de klassiek mediareclame. Raf Stevens van Brandheroes zal het daarom over het effect van ‘corporate storytelling’ hebben op 25 september.

 

Hoe communiceer je omnichannel?

Wie bovendien dacht dat e-commerce het einde van de stenen winkel zou betekenen, zat er mooi naast. E-commerce gaat weliswaar niet meer weg, toch biedt het ook mooie kansen voor de traditionele retailers. Peter van den Steen, adviseur bij Osudio, heeft een lange ervaring in digitale ‘change’, waaronder bij Inno en Thomas Cook. Hij is dan ook de geknipte persoon om hier in het derde blok over te getuigen.

 

Omnichannel gaan betekent echter niet alleen het naadloos integreren van online en offline met de klant als centrale pijler, het betekent ook omnichannel leren communiceren. Want wat betekent omnichannel nu voor communicatie? En hoe doe je dat ook digitaal? Olivier Lemaire, managing director bij Mediabrands Audience Platform zal vertellen hoe een onmichannelomgeving en mediaplanning feilloos samen kunnen gaan.

 

Niches en massaretail vinden elkaar

Als vierde blok brengt RetailDetail op zijn eerste RetailDay tot slot het topic ‘focus’, want om ‘fast forward’ te kunnen gaan in de retailwereld van vandaag en morgen, moet men vooral ook durven kiezen. Specialisatie wordt namelijk een belangrijke sleutel tot succes in dit landschap waar “alles overal” te vinden is. Zo zal Rachid Lamrabat van Trendwolves het hebben over etnomarketing, over hoe sommige nu nog kleinere segmenten in onze samenleving snel groeien en hoe ook zij een interessante en lucratieve doelgroep kunnen vormen binnen de massaretail.

 

Dat niches evengoed hun plaats hebben in het grotere retailgeheel, heeft ook Bongo begrepen met zijn welbekende cadeaubonnen. Het ongeefbare geefbaar maken, zo omschrijft verkoopdirecteur Ruud Tiebos zijn product, dat bewust niches opzoekt en het daarmee behoorlijk ver schopt: in België kent Bongo een marktaandeel van meer dan zeventig procent in een steeds competitiever wordende markt. Op 25 september hoort u het hele verhaal.

 

“Iedereen is zoekende”

“Het zijn dergelijke innovatieve succesverhalen die we met de sector willen delen. We voelen aan dat retailers inspiratie zoeken. In deze tijden is iedereen zoekende en de vraag naar ideeën waar marketeers en ondernemers zelf mee aan de slag kunnen, is groot”, ziet Van Ossel.

 

“Op de RetailDetail RetailDay hebben we daarom heel bewust gekozen om breed te gaan en in eerste instantie te kiezen voor inhoud, eerder dan voor louter klinkende namen. We willen mensen prikkelen met concrete informatie en inspiratie.”

 

“De inspiratie vloeit dan ook niet enkel uit de formele momenten en de lezingen, maar eveneens uit de ontmoeting. Het gaat om de dialoog. RetailDetail probeert dé ontmoetingsplaats te zijn voor iedereen die bezig is met marketing en communicatie en die te maken heeft met retail. Er is geen enkele andere plek waar die mensen elkaar op zo’n grote schaal kunnen ontmoeten.”

 

Wil u er ook bij zijn op de RetailDetail RetailDay op 25 september? Schrijf u dan nog snel in via www.retaildetail.be/events.

Het is ook mogelijk om een tafel te reserveren op de RetailDetail RetailDay, zodat u tijdens de lunch met klanten of medewerkers aan één tafel kan zitten. Neem voor meer info hierover contact op met rebecca@retaildetail.be of telefonisch via 03 500 89 59. Wees er echter vlug bij, want de tafels zijn beperkt.

 

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Met Lego-blokjes timmeren aan de weg Het congres, dat op 25 september zijn debuut maakt met het thema Retail Fast Forward, is opgedeeld in vier blokken die elk een sterke groei-opportuniteit vormen in de ‘nieuwe retail’. Zo gaat het eerste blok over hoe de retail kan blijven groeien in een wereld waarin de traditionele multimerkenwinkels steeds meer onder druk lijken te staan. Dit biedt echter nieuwe kansen voor monomerken, zoals onder meer Lego goed heeft gezien.   Het speelgoedmerk opent aan een gestaag tempo eigen winkels en verkoopt ook online direct aan consument, zonder echter de harmonie met de klassieke...

Meer In bleed
Bekijk meer
  • iconIn bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • iconIn bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • iconAlgemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN