3 Suisses stopt definitief met zijn catalogus

3 Suisses stopt definitief met zijn catalogus

De Franse postordergigant 3 Suisses stopt met zijn bekende catalogus. De editie Lente-Zomer 2014 is de allerlaatste: de 930 pagina's tellende turf, gedrukt op 8 miljoen exemplaren, moet het afleggen tegen de herprofilering van het bedrijf als internetspeler.

Exit "big book"

Volgens Les Echos heeft de directie van 3 Suisses het einde van het "big book" – zoals de halfjaarlijkse catalogus binnen de bedrijfsmuren werd genoemd – een tweetal weken geleden intern bekendgemaakt. Het nieuws komt niet als een verrassing: vooral in Frankrijk, dé bakermat van de verkoop op afstand, ziet 3 Suisses zijn omzet dalen en boekte vorig jaar een verlies van 60 à 70 miljoen euro - het vijfde op rij.

 

3 Suisses heeft dan ook een handicap van formaat: in de 'fast fashion'-wereld van Zara en H&M volgen de collecties elkaar almaar sneller op, en dat staat haaks op een businessmodel dat gestoeld is op een dikke catalogus die een half jaar meegaat. Bovendien veronderstelt dit laatste ook flink wat stock, en dat is dan weer iets waar 'pure players' als ASOS, Zalando en zelfs VentePrivée minder last van hebben. 

 

Nieuwe bazen, nieuwe wetten

De afschaffing van de catalogus is meteen een van de eerste grote beslissingen van de kersverse topman Eric Dubois. Hij werd aangetrokken als vervanger voor Caroline Liévois, die er de voorbije twee jaar niet in geslaagd is 3 Suisses in Frankrijk opnieuw rendabel te maken.

 

Dubois was de man die in opdracht van het toenmalige PPR (het huidige Kering) de Scandinavische postorderverkoper Ellos omvormde tot een internetspeler en de groep zo klaarstoomde voor een verkoop aan Nordic Capital in 2013. Een kunstje dat hij in Frankrijk nog eens mag overdoen, op vraag van de nieuwe Duitse eigenaar, Otto Group.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top