3 Suisses stopt definitief met zijn catalogus

3 Suisses stopt definitief met zijn catalogus

De Franse postordergigant 3 Suisses stopt met zijn bekende catalogus. De editie Lente-Zomer 2014 is de allerlaatste: de 930 pagina's tellende turf, gedrukt op 8 miljoen exemplaren, moet het afleggen tegen de herprofilering van het bedrijf als internetspeler.

Exit "big book"

Volgens Les Echos heeft de directie van 3 Suisses het einde van het "big book" – zoals de halfjaarlijkse catalogus binnen de bedrijfsmuren werd genoemd – een tweetal weken geleden intern bekendgemaakt. Het nieuws komt niet als een verrassing: vooral in Frankrijk, dé bakermat van de verkoop op afstand, ziet 3 Suisses zijn omzet dalen en boekte vorig jaar een verlies van 60 à 70 miljoen euro - het vijfde op rij.

 

3 Suisses heeft dan ook een handicap van formaat: in de 'fast fashion'-wereld van Zara en H&M volgen de collecties elkaar almaar sneller op, en dat staat haaks op een businessmodel dat gestoeld is op een dikke catalogus die een half jaar meegaat. Bovendien veronderstelt dit laatste ook flink wat stock, en dat is dan weer iets waar 'pure players' als ASOS, Zalando en zelfs VentePrivée minder last van hebben. 

 

Nieuwe bazen, nieuwe wetten

De afschaffing van de catalogus is meteen een van de eerste grote beslissingen van de kersverse topman Eric Dubois. Hij werd aangetrokken als vervanger voor Caroline Liévois, die er de voorbije twee jaar niet in geslaagd is 3 Suisses in Frankrijk opnieuw rendabel te maken.

 

Dubois was de man die in opdracht van het toenmalige PPR (het huidige Kering) de Scandinavische postorderverkoper Ellos omvormde tot een internetspeler en de groep zo klaarstoomde voor een verkoop aan Nordic Capital in 2013. Een kunstje dat hij in Frankrijk nog eens mag overdoen, op vraag van de nieuwe Duitse eigenaar, Otto Group.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top