3 Suisses stopt definitief met zijn catalogus | RetailDetail

3 Suisses stopt definitief met zijn catalogus

3 Suisses stopt definitief met zijn catalogus

De Franse postordergigant 3 Suisses stopt met zijn bekende catalogus. De editie Lente-Zomer 2014 is de allerlaatste: de 930 pagina's tellende turf, gedrukt op 8 miljoen exemplaren, moet het afleggen tegen de herprofilering van het bedrijf als internetspeler.

Exit "big book"

Volgens Les Echos heeft de directie van 3 Suisses het einde van het "big book" – zoals de halfjaarlijkse catalogus binnen de bedrijfsmuren werd genoemd – een tweetal weken geleden intern bekendgemaakt. Het nieuws komt niet als een verrassing: vooral in Frankrijk, dé bakermat van de verkoop op afstand, ziet 3 Suisses zijn omzet dalen en boekte vorig jaar een verlies van 60 à 70 miljoen euro - het vijfde op rij.

 

3 Suisses heeft dan ook een handicap van formaat: in de 'fast fashion'-wereld van Zara en H&M volgen de collecties elkaar almaar sneller op, en dat staat haaks op een businessmodel dat gestoeld is op een dikke catalogus die een half jaar meegaat. Bovendien veronderstelt dit laatste ook flink wat stock, en dat is dan weer iets waar 'pure players' als ASOS, Zalando en zelfs VentePrivée minder last van hebben. 

 

Nieuwe bazen, nieuwe wetten

De afschaffing van de catalogus is meteen een van de eerste grote beslissingen van de kersverse topman Eric Dubois. Hij werd aangetrokken als vervanger voor Caroline Liévois, die er de voorbije twee jaar niet in geslaagd is 3 Suisses in Frankrijk opnieuw rendabel te maken.

 

Dubois was de man die in opdracht van het toenmalige PPR (het huidige Kering) de Scandinavische postorderverkoper Ellos omvormde tot een internetspeler en de groep zo klaarstoomde voor een verkoop aan Nordic Capital in 2013. Een kunstje dat hij in Frankrijk nog eens mag overdoen, op vraag van de nieuwe Duitse eigenaar, Otto Group.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.