3 Suisses stopt definitief met zijn catalogus

3 Suisses stopt definitief met zijn catalogus

De Franse postordergigant 3 Suisses stopt met zijn bekende catalogus. De editie Lente-Zomer 2014 is de allerlaatste: de 930 pagina's tellende turf, gedrukt op 8 miljoen exemplaren, moet het afleggen tegen de herprofilering van het bedrijf als internetspeler.

Exit "big book"

Volgens Les Echos heeft de directie van 3 Suisses het einde van het "big book" – zoals de halfjaarlijkse catalogus binnen de bedrijfsmuren werd genoemd – een tweetal weken geleden intern bekendgemaakt. Het nieuws komt niet als een verrassing: vooral in Frankrijk, dé bakermat van de verkoop op afstand, ziet 3 Suisses zijn omzet dalen en boekte vorig jaar een verlies van 60 à 70 miljoen euro - het vijfde op rij.

 

3 Suisses heeft dan ook een handicap van formaat: in de 'fast fashion'-wereld van Zara en H&M volgen de collecties elkaar almaar sneller op, en dat staat haaks op een businessmodel dat gestoeld is op een dikke catalogus die een half jaar meegaat. Bovendien veronderstelt dit laatste ook flink wat stock, en dat is dan weer iets waar 'pure players' als ASOS, Zalando en zelfs VentePrivée minder last van hebben. 

 

Nieuwe bazen, nieuwe wetten

De afschaffing van de catalogus is meteen een van de eerste grote beslissingen van de kersverse topman Eric Dubois. Hij werd aangetrokken als vervanger voor Caroline Liévois, die er de voorbije twee jaar niet in geslaagd is 3 Suisses in Frankrijk opnieuw rendabel te maken.

 

Dubois was de man die in opdracht van het toenmalige PPR (het huidige Kering) de Scandinavische postorderverkoper Ellos omvormde tot een internetspeler en de groep zo klaarstoomde voor een verkoop aan Nordic Capital in 2013. Een kunstje dat hij in Frankrijk nog eens mag overdoen, op vraag van de nieuwe Duitse eigenaar, Otto Group.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top