Amazon opent winkel bij Tmall van Alibaba | RetailDetail

Amazon opent winkel bij Tmall van Alibaba

Amazon opent winkel bij Tmall van Alibaba

De Amerikaanse online reus Amazon heeft een winkel geopend op de online marktplaats van het Chinese Alibaba, Tmall. Het opent dus een winkel bij zijn grootste concurrent, om zo zelf sneller te groeien binnen China.

Commissie betalen

Handelaars die een winkel openen op Tmall moeten bij de verkoop van producten een commissie betalen aan Alibaba. Dat wil dus zeggen dat Amazon nu moet betalen aan zijn lokale concurrent wanneer het producten verkoopt.

 

Toch wil Amazon die stap nemen, omdat het moeilijk voet aan de grond krijgt in China. In het derde kwartaal van vorig jaar had het een marktaandeel van slechts 1,3 procent, terwijl dat van Tmall maar liefst 57,6 procent was. In 2013 was China goed voor 3 procent van de totale omzet van Amazon wereldwijd, terwijl er in China een enorm online potentieel aanwezig is.

 

Amazon lijkt dus te beseffen dat het niet zelfstandig kan groeien in China en gaat nu op zoek naar naambekendheid en verkoop via een concurrent. Alibaba heeft momenteel ongeveer 80 procent van de online markt in China in handen. Ook heel wat andere grote merken, zoals Apple, Nike en Gap, hebben een online winkel op Tmall om zo eenvoudiger te Chinese consument te bereiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.