Asics mag retailers niet van marktplaatsen bannen | RetailDetail

Asics mag retailers niet van marktplaatsen bannen

Asics mag retailers niet van marktplaatsen bannen

De Duitse concurrentiewaakhond heeft het Japanse sportschoenenmerk Asics verboden om zijn retailers nog langer te bannen van online marktplaatsen. Asics wilde niet dat zijn producten zo online verkocht werden "ter bescherming van het merk".

Te veel hinder voor verkopers

Asics had dat verbod opgelegd, omdat het zo wilde proberen om het imago van het merk te waarborgen: dat zou immers gedevalueerd worden als de schoenen op marktplaatsen werden verkocht. Ook Nike en Adidas doen dit in Duitsland en ook naar hen lopen onderzoeken. Adidas versoepelde wel al zijn beleid.

 

Naast het verkopen op marktplaatsen mogen verkopers het logo van het merk niet gebruiken om online reclame te maken en mochten de producten niet voorkomen op vergelijkingssites.

 

Het Duitse Bundeskartellamt is echter van mening dat de kleine en middelgrote verkopers veel hinder ondervinden van dat verbod en dat ze het verlies van online bereik niet ergens anders konden compenseren. Daarnaast zorgt het verbod voor oneerlijke prijsconcurrentie en is het een "de facto verbod op internethandel".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.