Asics mag retailers niet van marktplaatsen bannen | RetailDetail

Asics mag retailers niet van marktplaatsen bannen

Asics mag retailers niet van marktplaatsen bannen

De Duitse concurrentiewaakhond heeft het Japanse sportschoenenmerk Asics verboden om zijn retailers nog langer te bannen van online marktplaatsen. Asics wilde niet dat zijn producten zo online verkocht werden "ter bescherming van het merk".

Te veel hinder voor verkopers

Asics had dat verbod opgelegd, omdat het zo wilde proberen om het imago van het merk te waarborgen: dat zou immers gedevalueerd worden als de schoenen op marktplaatsen werden verkocht. Ook Nike en Adidas doen dit in Duitsland en ook naar hen lopen onderzoeken. Adidas versoepelde wel al zijn beleid.

 

Naast het verkopen op marktplaatsen mogen verkopers het logo van het merk niet gebruiken om online reclame te maken en mochten de producten niet voorkomen op vergelijkingssites.

 

Het Duitse Bundeskartellamt is echter van mening dat de kleine en middelgrote verkopers veel hinder ondervinden van dat verbod en dat ze het verlies van online bereik niet ergens anders konden compenseren. Daarnaast zorgt het verbod voor oneerlijke prijsconcurrentie en is het een "de facto verbod op internethandel".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top