Het Belgische Storesquare, dat lokale handelaars samenbrengt op één online platform, wil dankzij een reclamecampagne en een kapitaalverhoging zijn naamsbekendheid verhogen en de aanval inzetten op grotere concurrenten als Coolblue en Bol.com.
1.600 aangesloten handelaars
Storesquare wordt gesteund door enkele grote namen, want het zijn KBC en Roularta die nu een kapitaalsverhoging van vijf miljoen euro doorvoeren. Daardoor beschikt de Belgische webwinkel nu over een kapitaal van 8,7 miljoen euro. “In de afgelopen maanden hebben we onze webwinkel verbeterd en in de komende jaren willen we hem met reclame in de markt zetten”, zegt Xavier Bouckaert, CEO van Roularta, dat 70 procent van de aandelen in handen heeft.
Ook Unizo is mee aanwezig als aandeelhouder bij Storesquare en dat is niet zo vreemd: Storesquare wil immers kleine ondernemers steunen door ze samen te brengen op één platform, zodat ze de concurrentie kunnen aangaan met grote spelers als Amazon, Bol.com en Coolblue. Ondertussen zijn er al 1.600 handelaars aangesloten bij het platform. Zij versturen ook het pakket en krijgen het grootste deel van het geld. Storesquare houdt daarnaast per verkocht product een klein deel van het geld in.
Niet winstgevend
Vorig jaar werd er in totaal voor meer dan 1 miljoen euro aan producten verkocht via het platform. Daarmee is het nog niet winstgevend, maar het groeit wel snel. “In het eerste kwartaal van dit jaar boekten we de omzet die we vorig jaar in een heel jaar geboekt hebben”, aldus Bouckaert. De bedoeling is om tegen 2020 winstgevend te zijn.
Dat wil het door anders te werken dan pakweg Bol.com, dat ook al een tijdje een marktplaats heeft voor kleine handelaars, ook voor Belgische bedrijven. “Bij ons weet je beter bij wie je koopt. Bovendien gebruiken de grote spelers handelaars soms als proefkonijn. Als hun producten goed verkopen, bieden de grote spelers ze nadien zelf aan.”