Unizo haalt uit naar Bol.com | RetailDetail

Unizo haalt uit naar Bol.com

Unizo haalt uit naar Bol.com
Bol.com

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

 

“Wij zijn de kabouters die het werk doen”

“Als je producten via Bol.com verkoopt, geef je commerciële informatie aan een concurrent.” Dat zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo, aan Gazet Van Antwerpen. “Bol.com ziet dan welke van jouw producten populair zijn en kan beslissen om die zelf te verkopen.” Hij raadt handelaars aan om hun producten te verkopen via Storesquare, het onlineplatform dat door Roularta werd gelanceerd... in samenwerking met Unizo.

 

Van Assche deed zijn uitspraak naar aanleiding van een conflict tussen de Antwerpse gadgetwinkel Fans en Bol.com. De internetwinkel haalde enkele producten van zijn platform en begon ze vervolgens zelf te verkopen, tegen een lagere prijs. Iets wat wel vaker voorkomt volgens Nico Volckeryck, zaakvoerder van Fans en voorzitter van de Antwerpse Unizo-afdeling. “Wij zijn de kabouters die het werk doen en zij lopen met het geld weg,” meent hij.

 

Bol.com ontkent dat dit een systematische praktijk is. “Wij willen een goede relatie hebben met onze partners,” zegt woordvoerder Roos Franssen. Wel kan het voorkomen dat Bol.com producten van zijn marktplaats haalt wanneer ze ‘onredelijk hoog geprijsd’ zijn, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.