BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas blijft geloven in dubbelcijferige groei dit jaar

iconMode9 maart, 2022

Ondanks de boycot in Rusland, de oorlog in Oekraïne en aanhoudende problemen in China, gelooft Adidas dat het een goed jaar wordt. De omzet zal tot 13% stijgen, ook al kan de stopzetting in Rusland zo’n 250 miljoen euro gaan kosten.

 

Hoge prijs voor Chinees katoen

Adidas is klaar voor 2022: Reebok is de deur uit, dus kan het sneakermerk nu voor zichzelf gaan zorgen. De resultaten van vorig jaar boezemen het Duitse merk alvast vertrouwen in. In 2021 ging de verkoop er met 15% op vooruit, de winst vervijfvoudigde zelfs bijna. Waar de nettowinst in 2020 wegsmolt tot 443 miljoen euro, kwam die nu op ruim 2,1 miljard euro uit. Door de toegenomen vrachtkosten en het tekort aan zeecontainers viel de brutomarge met 50,7% wel lager uit dan verwacht (52%).

Het belangrijke vierde kwartaal was nochtans geen hoogvlieger. De omzet steeg toen met slechts 3%, vooral door de mondiale problemen met de toeleveringsketen en door een boycot in China. Net als een aantal grote andere merken, zoals H&M en grote rivaal Nike, kreeg Adidas in China de wind van voren toen het de katoenimport uit de Chinese regio Xinjiang in de ban deed. Westerse rapporten stelden aan de kaak dat Oeigoeren daar in strafkampen aan het werk worden gezet, maar Chinese consumenten protesteerden hevig.

Consumenten en onlineretailers wendden zich massaal tot merken van eigen bodem, zoals Anta Sports and Li-Ning, die er net een punt van maakten om wel “lokaal katoen” te blijven gebruiken. Twee kwartalen op rij daalde de Chinese verkoop van Adidas bijgevolg met zo’n 15%, in het vierde kwartaal zelfs met 24%. Om het tij te keren heeft de Duitse groep nu een nieuwe topman aangesteld in China, weet de Financial Times.

 

1% van alle omzet kwijt aan oorlog

Het zelfvertrouwen van Adidas is opvallend, want het Duitse sportmerk geeft tegelijk toe dat het jaar extra onzeker is gestart. Samen met veel andere Westerse merken, stopt Adidas tijdelijk de verkoop in Rusland naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Het merk budgetteert nu al dat die terugtrekking 250 miljoen euro – of 1% van alle omzet – kan gaan kosten.

Toch gaat de sneakerfabrikant nog uit van een omzetgroei tussen 11 en 13% dit jaar. De brutomarge zal naar verwachting tussen 51,5 en 52% uitkomen, terwijl de operationele marge rond de 11% zal liggen. Ook de winst moet dit jaar met dubbele cijfers groeien.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Ondanks de boycot in Rusland, de oorlog in Oekraïne en aanhoudende problemen in China, gelooft Adidas dat het een goed jaar wordt. De omzet zal tot 13% stijgen, ook al kan de stopzetting in Rusland zo’n 250 miljoen euro gaan kosten.   Hoge prijs voor Chinees katoen Adidas is klaar voor 2022: Reebok is de deur uit, dus kan het sneakermerk nu voor zichzelf gaan zorgen. De resultaten van vorig jaar boezemen het Duitse merk alvast vertrouwen in. In 2021 ging de verkoop er met 15% op vooruit, de winst vervijfvoudigde zelfs bijna. Waar de nettowinst in 2020 wegsmolt tot...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode1 juli, 2022
    H&M gaat met Google voor machineleren en artificiële intelligentie

    H&M Group laat zowel op zijn toeleveringsketen als op zijn klanten artificiële intelligentie los: Google Cloud bouwt een geïntegreerd dataplatform, om dankzij data de hele waardeketen te optimaliseren.

  • iconMode1 juli, 2022
    Moederbedrijf JBC lanceert investeringsplan na groei in 2021

    Claes Retail Group (CRG), het moederbedrijf van JBC, CKS en Mayerline, is vorig jaar flink hersteld. De omzet zit weer bijna op het niveau van 2019 en vooral de winst heeft zich goed herpakt. De JBC-moeder ziet ook interessante nieuwe trends.

  • iconMode30 juni, 2022
    C&A in zee met Amazon Fashion

    C&A gaat een deel van z’n collectie verkopen op het modeplatform van Amazon. De samenwerking start in Duitsland, maar zal snel worden uitgerold naar andere Europese landen.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN