Het Duitse sportmerk Adidas gelooft in de circulaire economie: het bedrijf produceert al sinds 2017 schoenen in ‘gerecycleerd plastic’ en wil er daarvan dit jaar al 11 miljoen paar verkopen.
Verdubbeling tegenover 2018
Vorig jaar verkocht Adidas naar eigen zeggen 5 miljoen paar schoenen die zo goed als volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerd plastic dat door de organisatie ‘Parley for the Oceans’ werd ingezameld uit oceanen en op stranden. Daarvan wordt dan garen gesponnen waarmee Adidas een schoen vervaardigt. Dit jaar wil de groep meer dan een tandje bijsteken, zegt merkverantwoordelijke Eric Liedtke.
“Nadat we één miljoen paar schoenen hadden geproduceerd in 2017 en vijf miljoen in 2018 plannen we 11 miljoen schoenen met ‘recycled ocaan plastic’ te produceren in 2019. Met Adidas-producten gemaakt van gerecycleerd plastic bieden we onze klanten echte toegevoegde waarde bovenop de look, de functionaliteit en de kwaliteit van het product, want elke schoen levert een kleine bijdrage tot de bescherming van onze oceanen”, aldus Liedtke.
40 ton plasticafval bespaard
“Duurzaamheid bij Adidas gaat veel verder dan enkel gerecycleerd plastic”, voegt Gil Steyaert, lid van de raad van bestuur, daar nog aan toe. “We blijven ook onze milieuprestaties verbeteren tijdens het productieproces. Zo maken we gebruik van duurzame materialen, dringen we onze CO2-emissies terug en voorkomen we zoveel mogelijk afval. In 2018 alleen al bespaarden we meer dan 40 ton plastic afval in onze kantoren, winkels en distributiecentra wereldwijd door te kiezen voor duurzamere oplossingen.”
Adidas is voor alle duidelijkheid niet het enige bedrijf dat gedumpt plastic een tweede leven geeft. Ook The North Face en Stella McCartney experimenteren met dergelijk plastic in hun kleding, net als Waste2Wear. Dat verwerkte vorig jaar ‘gerecycled polyester’ van meer dan twee miljoen plastic flessen uit de oceanen en huisvuilstortplaatsen in de herfst- en wintercollecties van modemerken als Claudia Sträter, Oilily, Promiss, Expresso, Steps en Wehkamp.