RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Specsavers
  • Onderwerpen ExpansieInterview
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lage prijzen, goede service, geen keuzestress: hoe Specsavers België wil veroveren

icon
Mode2 december, 2022

Met drie winkels in het Antwerpse test optiekketen Specsavers vanuit Nederland het potentieel op de Belgische markt. De sterke concurrentie deert de nieuwkomer niet: “We gaan uit van onze eigen kracht”, zegt retailverantwoordelijke Remon Broekhaar.

Drie uiteenlopende locaties

De eerste Belgische winkel van de Britse keten Specsavers opende goed twee weken geleden, op de Statielei in Mortsel. In het eerste kwartaal van 2023 volgen nog winkels aan de Leysstraat in het centrum van Antwerpen, en in het winkelcentrum Wijnegem Shop Eat Enjoy. Die vestigingen wil de retailer eerst gedurende een jaar evalueren, alvorens over te gaan tot een verdere uitrol.

“We hebben drie verschillende locaties gekozen met een reden”, zegt Remon Broekhaar, Head of Retail Specsavers Nederland – want van daaruit wordt de expansie in Vlaanderen aangestuurd. “Een stad, een winkelcentrum en een buitenwijk: dat zijn drie heel uiteenlopende plekken. We gaan kijken waar de verschillen zitten, ook qua klantengroepen. De afstanden die mensen afleggen naar Wijnegem zijn uiteraard groter dan naar Mortsel. We zien wel dat er al mensen naar hier komen van voorbij de westkant van Antwerpen. Van de buurtwinkelcentra rond Antwerpen was Mortsel voor ons de meest aantrekkelijke. Dat deze winkel als eerste opende, is eerder toeval: het pand was sneller beschikbaar.”

Herkenbare propositie

Niet dat de retailer in Vlaanderen heel ander koopgedrag verwacht dan in Nederland, waar de optiekketen intussen 143 winkels heeft. Toch is die proefperiode geen formaliteit, zegt Broekhaar. “Ook in Nederland zijn we destijds met één winkel begonnen. We hebben er niet meteen twintig geopend.”  

De concurrentie is best hevig op de optiekmarkt, die slechts licht groeit, als gevolg van factoren als vergrijzing en toenemend schermgebruik. Nemen optiekketens marktaandeel af van de zelfstandige opticiens, of van elkaar? “Als wij ergens een winkel openen, dan nemen wij uiteraard wel aankopen af van elders, zowel van zelfstandigen als van ketens. De bevolking groeit immers niet navenant. Maar er is in alle markten altijd ruimte voor elke soort speler. Alleen wordt het steeds belangrijker dat je ergens voor staat, dat je een herkenbare propositie hebt. Wij gaan uit van onze eigen kracht.”

Langetermijnvisie

Specsavers richt zich met name op de lastige combinatie van kwaliteit, service en value for money. “Dat kunnen we omdat we in essentie een volumebedrijf zijn. Dat is ons model en het is de basis van ons succes in alle landen waar we zitten. We hebben overal dezelfde concurrenten. Dat maakt niet uit: het geeft aan dat er een markt is.”

Wat Specsavers dan anders maakt dan concurrenten als Pearle en Hans Anders? “Dat we een familiebedrijf zijn. Van alle ketens die wereldwijd actief zijn, zijn wij het enige familiebedrijf. Onze aandeelhouders denken en handelen echt anders dan corporate aandeelhouders. Ze hanteren een langetermijnvisie.” De betrokkenheid vanuit de familie is immens, zegt Broekhaar. “Ook al hebben we 39.000 medewerkers, we zijn ondanks die omvang toch plat qua structuur. Het lijntje naar CEO John Perkins is kort, er zitten maar een paar schakels tussen.”

Geen keuzestress

Specsavers verkoopt ongeveer 500 monturen, een mix van bekende merken en huismerkbrillen. “In deze winkel is het ongeveer een derde dames, een derde heren en een derde merken. Merken zijn belangrijk voor de consument, dus ook voor ons.” Het assortiment is wel iets kleiner dan dat van de meeste collega’s. Dat is een bewuste keuze:  “Het is de 80/20 regel. Als je binnen een keuze van 500 modellen je gading niet vindt, dan zal je dat bij 600 of 700 modellen ook niet lukken. We vermijden keuzestress.”

Ook de Belgische webshop staat intussen live, met exact hetzelfde assortiment. Online wordt steeds belangrijker. “In retail is optiek als sector een achterblijver in deze ontwikkeling, omdat het een maatwerkproduct is. Je zit ook tegen gezondheid aan, dat is een drempel voor veel mensen. Maar die drempel wordt steeds lager. En de technologie wordt ook beter. In de VS heeft de FDA net een technologie goedgekeurd om online oogmetingen te doen. De vraag is of de klant dit wel wil, maar technisch kan het. Wij gebruiken het nog niet.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
Remon Broekhaar, Specsavers – © Belga Image

Met drie winkels in het Antwerpse test optiekketen Specsavers vanuit Nederland het potentieel op de Vlaamse markt. De sterke concurrentie deert de nieuwkomer niet: “We gaan uit van onze eigen kracht”, zegt retailverantwoordelijke Remon Broekhaar.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode1 december, 2023
    “Problemen bij Signa raken Inno niet”

    De financiële problemen bij Signa Holding, de eigenaar van de Duitse warenhuisketen Galeria en haar Belgische dochter Inno, hebben geen impact op de werking en de geplande verkoop van Inno: dat benadrukt de retailer in een persbericht.

  • icon
    Mode28 november, 2023
    Primeur bij Gucci: ontwerpers gaan in staking

    Voor het eerst in de geschiedenis van het luxemerk Gucci hebben de ontwerpers het werk neergelegd. Ze protesteren tegen de verhuizing van het ontwerpbureau, wat ze een vermomd massaontslag noemen.

  • icon
    Mode28 november, 2023
    C&A plukt chief digital officer Wim Blaauw weg bij Ikea

    Wim Blaauw, de Chief Digital Officer van Ikea-moeder Ingka Group, trekt naar C&A. Hij moet er “vaart zetten” achter de digitale transformatie van de moderetailer.

Meest gelezen
  • icon

    Food7 november, 2023

    Waarom het vlees bij Colruyt nu op donkergrijze schaaltjes ligt

  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN