RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Solden steeds belangrijker.

icon
Mode31 januari, 2011

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige?


Soldenomzet groeit jaar na jaar.

Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang van de behaalde omzet in de koopjestijd. Al was het dit jaar slechts 1% ten aanzien van vorige winter.

Argument voor de sperperiode.

Volgens UNIZO en MODE UNIE rechtvaardigt die groei de claim dat de soldenwet niet mag worden afgeschaft. De zelfstandigenorganisaties reageren hiermee op de rechtszaak rond de vermeende illegaliteit van de sperperiode en de overtredingen van diezelfde sperperiode door moderetailer ZEB. Het gerechtshof moet in de komende weken uitspreken of de sperperiode in strijd is met regelgeving van de Europese Unie.


“Zelfs al zou Europa de sperperiode ooit afschaffen, dan nog moet de modesector in elk geval een manier moet zoeken om de vaste soldenmaand te behouden. De soldenmaand is belangrijk gezien het succes ervan bij de consumenten en de noodzaak voor het bedrijfsrendement,” aldus MODE UNIE.


De kip of het ei.

Een kritische kanttekening is echter dat de brutomarges sterk onder druk staan tijdens de soldenperiode. De meeromzet in die periode kan dus zelden de verminderde verkoop doorheen het jaar compenseren.

Vraag rijst bovendien wie de schuldige is voor die dalende verkoopcijfers buiten de koopjestijd. Wachten klanten niet bewust op de solden? Zou het dan niet net beter zijn regelmatige kortingen op wisselende tijdstippen toe te laten om sterke fluctuaties in de vraag tegen te gaan? Het laatste woord over deze kwestie is zeker nog niet gezegd.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige? Soldenomzet groeit jaar na jaar. Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang...

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode26 september, 2023
    Ledenprogramma Zalando Plus nu ook in België

    Zalando lanceert zijn lidmaatschapsprogramma Zalando Plus nu ook voor Belgische klanten. Voor partnermerken is het vooral interessant om zo extra loyale en modebewuste klanten te bereiken.

  • icon
    Mode22 september, 2023
    e5 opent nu ook stadswinkels: “De mayonaise pakt”

    Modeketen e5 boekt sterke resultaten, ondanks een moeilijk modejaar en het kwakkelende zomerweer. De keten gaat voor het eerst eigen stadswinkels openen en lanceert Dansaert Men, een formule van herenboetieks.

  • icon
    Mode21 september, 2023
    Schoenketen Maniet ambieert tien bijkomende winkels

    De Waalse schoenenretailer Maniet wil de kopende jaren van 29 naar 39 winkels groeien en kijkt daarvoor richting Luik en het Groothertogdom Luxemburg. De familiale keten, waar de vijfde generatie nu aan het roer staat, viert haar 120ste verjaardag.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN