RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Galeria Inno zal sterker uit de crisis komen"

icon
Algemeen28 mei, 2020

Het zal minstens een jaar vergen om de coronacrisis te verteren, zegt CEO Armin Devender van Galeria Inno, maar de toekomststrategie is helder: de winkels worden aangepast aan de lokale klant met een nieuwe visuele merchandising, het warenhuis opent een online marktplaats en voert gesprekken met nieuwe partners uit de voedingssector.

 

“Dag en nacht gevochten”

Meneer Devender, waar staat Galeria Inno vandaag?

“Door het harde werk van de afgelopen weken ben ik er zeker van dat Galeria Inno sterker uit deze onvoorspelbare crisis zal komen die door het coronavirus ontstaan is. We hebben met een klein team de afgelopen zeven weken letterlijk dag en nacht gevochten voor dit Belgische warenhuisicoon en we zullen er ook in de toekomst voor onze trouwe klanten zijn! Het hele team is opnieuw opgelucht en trots op het geleverde werk. Ik ben erg dankbaar voor deze fantastische prestatie. Een nieuwe start dient zich nu aan voor alle medewerkers, maar het is ook duidelijk dat niets meer zal zijn zoals voor de lockdown.”

 

Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis voor Galeria Inno?

“We gaan ervan uit dat de coronacrisis dit boekjaar tot een hoog omzetverlies zal leiden. Om zo’n onvoorspelbare en dramatische omzeterosie te overleven, moeten alle belanghebbenden samenwerken. En dat gebeurt ook. We hebben onze winkels een dag vroeger gesloten om de gezondheid van onze medewerkers en klanten te beschermen. Dit betekent ook dat 97% van onze medewerkers sinds de sluiting tijdelijk werkloos waren. Als management zijn we ons bewust van wat deze medewerkers hebben gerealiseerd en dat we zonder dit alles niet over de toekomst van Inno zouden kunnen praten. Natuurlijk willen we ook onze partners noemen die ons tijdens de weken van sluiting bijgestaan hebben. En last but not least hebben we een duidelijk engagement en steun van onze eigenaar Galeria Karstadt Kaufhof. Nu zijn we blij dat we er weer voor onze klanten zijn.”

 

“Zoveel mogelijk banen behouden”

Zullen er ontslagen vallen?

“Ons doel is om zoveel mogelijk banen te behouden, maar natuurlijk heeft deze lange sluiting een aanzienlijke impact op ons bedrijf gehad. We kunnen nog steeds niet beoordelen hoe het bedrijf na heropening zal evolueren en hoe de bezoekersfrequentie zich in onze steden zal ontwikkelen. Bovendien is de coronacrisis nog niet voorbij, zelfs als we terug open zijn. In alle geval moeten we alle kosten zeer nauwlettend en rigoureus in de hand houden.”

 

Hoe lang zal het duren om de financiële gevolgen van de sluiting te boven te komen?

“Voor de crisis stonden alle relevante kerncijfers hoger dan het voorgaande jaar en waren we op de goede weg. We willen dit zo snel mogelijk terug realiseren, maar we zijn ons ervan bewust dat we er minstens een jaar voor zullen nodig hebben. Om volledig in staat te blijven om in deze periode te kunnen handelen en om op de ingeslagen weg verder te gaan, hebben we een stabiele financieringsstructuur opgesteld. In het kader van de nieuwe strategie hebben we 21 projecten gelanceerd waarmee Galeria Inno op alle gebieden een moderne en snelle retailer zal worden. En ondanks de sluiting zijn we hard blijven werken aan alle toekomstige projecten en hebben we zelfs enkele versneld. Deze projecten zullen de komende jaren zorgen voor duurzame omzet- en winstgroei.”

 

“Een omnichannel warenhuis worden”

Wat is uw strategie voor de toekomst?

“Inno hanteert een bedrijfsmodel als een luxewarenhuis dat al jaren succesvol is. Dit gaat hand in hand met een hoge servicekwaliteit en een uitstekende klantgerichtheid. De nieuwe strategie breidt onze business uit met een online marktplaats. Dit zal Galeria Inno in staat stellen om het belangrijkste omnichannel warenhuis te worden voor nationale en internationale klanten in België. Met andere woorden maken we van Inno een fascinerende marktplaats voor alle Belgen, waar wensen ontstaan en worden ingevuld in een inspirerende omgeving die alle zintuigen aanspreekt.”

 

Brengt u ook nieuwe partners aan boord?

“Door het succesvolle concept van Galeria Inno zijn er aantrekkelijke bedrijven uit de foodsector die geïnteresseerd zijn in een partnership met ons. We zijn al bezig met de eerste gesprekken. Een dergelijk partnership vergroot onze aantrekkelijkheid en de bezoekersfrequentie van onze winkels.”

 

“Galeria Inno opnieuw uitvinden”

Deze verdere ontwikkeling zal ook de aantrekkelijkheid van Galeria Inno als werkgever vergroten…

“Ja, we willen één van de topwerkgevers van België worden, een bedrijf dat interessant is voor jonge professionals en een moderne cultuur met een vlakke hiërarchische structuur. Hiervoor hebben we belangrijke voorwaarden gecreëerd met efficiënte en moderne processen. Onze gemeenschappelijke cultuur is erg belangrijk voor mij en het hele managementteam! Het is ontzettend spannend om op weg te zijn naar onze toekomst. Misschien heeft deze crisis hier zelfs een beetje toe bijgedragen, omdat men in een dergelijke situatie samen groeit en veel oude principes in vraag stelt. We kunnen zeggen dat we samen Galeria Inno opnieuw uitvinden.”

 

Meneer Devender, nog een laatste vraag: waarom is de positieve ontwikkeling van Inno zo belangrijk?

“Als enig warenhuis in België met een ruim aanbod aan premiummerken maakt Inno al bijna 125 jaar integraal deel uit van het winkellandschap van alle grote Belgische steden. We zijn al generaties lang een partner voor de Belgen in hun dagelijkse leven. Galeria Inno is gewoonweg onmisbaar voor de mensen. Natuurlijk zijn we ook voor enkele duizenden gezinnen een eerlijke en betrouwbare werkgever. In de afgelopen maanden hebben we als management de toekomstige strategie voor Inno en de omvorming van ons bedrijf naar een omnichannel warenhuis voor nationale en internationale klanten ontwikkeld. We willen dit grote gezamenlijke succesverhaal voortzetten. Dat is onze bestaansreden!”

 

Binnenkort verschijnt bij Lannoo Campus het boek ‘The Future of Department Stores’, waarin retailexpert Erik Van Heuven en journalist Stefan Van Rompaey (RetailDetail) op verkenning gaan in de wereld van de warenhuizen. Gesprekken met internationale investeerders en managers brengen de uitdagingen en kansen voor deze boeiende retailsector in kaart.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN